Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Grava blixtproblem i EOS 50D med extern Sigmablixt

Produkter
(logga in för att koppla)

Eeros

Aktiv medlem
Jag fotade idag på ett barnkalas med min drygt en månad gamla Canon EOS 50D. För första gånen använde jag en extern blixt på den, närmare bestämt en Sigma EF-500 DG Super. Objektivet var Canons EF-S 10-22.

Resultatet var inte riktigt vad jag hade väntat mig. Ibland löstes blixten inte ut alls, ibland löstes den ut och exponeringen blev korrekt, men ibland när den löstes ut så blev exponeringen inget vidare, då blixten utlöstes med full styrka så att hela bilden blev i det närmaste utfrätt. Och ja, även då när den inte löstes ut, då lyste den röda lampan som indikerade att blixten var laddad och klar.

Jag började undersöka saken närmare och upptäckte att då när blixten inte löstes ut, då jagade blixten korrekt zoominställning. Den rusade fram och tillbaka mellan 28 mm och 105 mm. Kameran hade alltså hittat fokus, men blixten hittade inte rätt zoominställning.

Här nedan kan ni se resultatet efter ett test jag gjorde, nyss hemkommen från kalaset. Alla tre bilder är fotade med manuell exponering på 1/50 s. och f/4.5 alla i 22 mm-läget. I alla bilder, så lyste lampan som indikerade att blixten var klar för användning. I den mörka bilden jagade blixtens zoom fram och tillbaka. I den överbelysta bilden hittade den plötsligt ett zoomläge den var nöjd med, och avfyrade blixten med full styrka.

Någon som har haft samma problem? Nu ska jag testa med ett objektiv som finns med i blixtens zoomomfång, för att se om det är 10-22-objektivet som ställer till det. Tilläggas bör att med EOS 20D har det aldrig varit något problem med samma blixt när jag har använt 10-22-objektivet. Inte vad jag har uppmärksammat iaf. Får ta och testa det också.

Bilagor

• Blixt1.jpg
    Blixt1.jpg
    61.3 KB · Visningar: 501
  • Blixt2.jpg
    Blixt2.jpg
    33 KB · Visningar: 502
  • Blixt3.jpg
    Blixt3.jpg
    20.1 KB · Visningar: 498
Det är sådant som man får lida av om man köper 3e parts produkter.
det beror på att mjukvaran i blixten och kameran inte är kompatibel med varandra.
du måste lämna in blixten till sigma så kan de förhoppningsvis uppdatera den.

Testade snabbt med några objektiv:

Ef 24/2.8 - samma problem som med Ef-s 10-22

Ef 85 mm - objektivet jagar inte rätt zoominställning utan ligger stabilt på 85 mm. Blixten löses ut varje gång närn lampan på blixten lyser. Dock kavrstår problemet med att den med ojämna mellanrum fräser på med full blixtstyrka så att bilden blir helt utfrätt.

Ef-s 17-55/2.8 - samma problem som med Ef-s 10-22.

Det är sådant som man får lida av om man köper 3e parts produkter.

Tja, det verkar inte som att det krävs tredjepartsprodukter för att kompatibiliteten ska sättas ur spel. Om du inte tror mig, testa gärna med det trådlösa batterigreppet WFT-E3 (Canons egna alltså) på en EOS 50D utan att först uppdatera firmwaren på batterigreppet till version 2.0. ;)

Jag tror du är lite fel ute om du tror att kompatibilitetsproblem är en egenhet som bara tredjepartsprodukter har. Mera tror jag att kompatibilitetsproblemen uppstår när man vill använda äldre kringutrustning till nyare kameror, oavsett märke.

hade själv en sigma 500dg super till min 40d som jag även haft till min 400d, funkade kanon till 400d men 40d så funkade den till och från och det var tydligen så att den inte funkade fullt ut med 40d antar det är samma med 50d dock sålde jag min innan jag köpte 50d och skaffade en 430ex2, riktigt nice blixt dock.

Skillnaden är förstås att om man köper saker från kameratillverkaren så vet de redan om att en uppdatering krävs. Köper man tredjepartsmojänger så upptäcks det när den nya kameran kommit ut, så ska de fundera ut vad det beror på och så ska ett fix publiceras.
Alltså går det snabbare att få rättat till om man håller sig till Canonprylar till en Canon, osv.

Hade också en Sigma 500DG SuperII, först till min 350D. Men fick även följa med till min 40D, och fungerade OK där. (Överexponerar 1-2 steg vilket är känt). Och det är säkert så att tredjepartsprodukter inte hänger med fullt ut, vid uppdateringar.
Köpte sedan en Canon speedlite, och det går inte att jämföra. Speedlite harmoniserar med alla kamerans inställningar, dvs du kan hantera den fullt ut via kameran. Och då med full ETTL-II automatik om du så önskar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar