Annons

Gratisbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders Östberg

Guest
Det här är ingen fråga, bara en reflektion...

Jag har bestämt mig för att vara lite tuffare när det gäller förfrågningar om att få använda mina bilder... mitt standardsvar är nu att det är gratis för privata och idéella ändamål och att det för kommersiell användning kostar enligt BLFs cirkaprislista... konstigt nog får jag inga mer email från dom som frågar efter att jag sagt att det kostar pengar. :)

Varför skulle man någonsin ge bort något som är till kommersiell verksamhet? Enda anledningen skulle ju vara att göra reklam för sig själv.

Anders Östberg skrev:
konstigt nog får jag inga mer email från dom som frågar efter att jag sagt att det kostar pengar. :)
Det är iaf bättre än att bli kontaktad och utskälld för vad det kostar:) Fast trist är det ju när vissa tror att allt alltid är gratis genom tystnad också förstås..

Självklart ska du ta betalt!
(Jag tycker inte det är mycket begärt att privatpersoner också betalar förresten..)

Det är väldigt många som utgår från att man kan få det gratis. Tyvärr, mycket beroende på att man faktiskt kan få det gratis.

Såväl fotograferingar med flera timmars arbete eller bilder som man kan använda efter eget bevåg.

Det händer ju alltsomoftast att en fotograf glatt och gärna jobbar gratis i syfte att få en referens eller för att det bara är kul att bli uppmärksammad.

Jag tror det här gör fotografyrket mycket vanskligt.

Även att i stort sett vem som helst med en kamera kan kalla sig fotograf gör att egentligen det enda som håller fotografyrket uppe är att det är svårt leverera bra bilder på beställning.

Jag fotar gärna och ger bort bilder gratis. Om dom i gengäld kommer hem till mig och klipper gräset eller tvättar bilen.

ANNONS