Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gratis Softbox

Produkter
(logga in för att koppla)

Aldalfo

Aktiv medlem
En softbox är inte så dyr egentligen, men jag gillar att tillverka fotoprylar på egen hand, speciellt sådant jag inte är helt hundra på att jag kommer använda mycket. Som en softbox. Kan det vara något? Efter att ha tittat på några DIY youtube filmer i ämnet tejpade jag ihop en egen softbox ganska snabbt. Material: Wellpapp kartonger, aluminiumfolie, limstift, papperstejp, och en plastkasse (till frontdiffusern) Man kan ta annat material, men på bakplåtspapper - som jag först tänkte använda - där fäster inte tejp
Första bilden: innan jag hade börjat tillverka min softbox (bilden har ett kallt hårt ljus och efter denna bild började jag längta efter en softbox)
Sista bilden: Testtagning med min wellpappsoftbox som huvudljus

Bilagor

• DSC_0425.jpg
    DSC_0425.jpg
    13.9 KB · Visningar: 1,979
  • DSC_0581.jpg
    DSC_0581.jpg
    7.8 KB · Visningar: 2,013
  • DSC_0734.jpg
    DSC_0734.jpg
    10.5 KB · Visningar: 1,985
  • CSC_0772.jpg
    CSC_0772.jpg
    9.5 KB · Visningar: 1,983
Jag byggde också en egen softbox en gång i tiden. Fungerade bra rent ljusmässigt, det svåraste var att kunna placera den precis där man ville, hade inget bra stativfäste och sen var den väldigt stor att förvara.
Här en bild jag tog med den för några år sedan:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1416103&target=_blank

Nu har jag enkla paraplyer med stativ istället men det är tyvärr inte riktigt samma sak. Särskilt inte när man fotar inomhus i förhållandevis trånga rum. Ljuset går ju åt alla håll med ett paraply och studsar i tak och väggar etc så jag ska skaffa mig nån smidig softbox för vanllig kamerablixt så småningom.

Det är roligt med diy projekt. Fina byggen.

Är man mest ute efter "mjukt" ljus ka det räcka med ett lakan och en rumsdelare, blir en ögonreflex som påminner om tredelat fönster. Här ett exempel.

Bilagor

• poncho_portrait_400.jpg
    poncho_portrait_400.jpg
    65.9 KB · Visningar: 1,774
Fina bilder! Och fler intressanta tips på DIY softboxljus...jag kommer exprimentera vidare, ska nog bygga en till senare. Ja, skrymmande blir de, kanske ölflaksmodellen vore nåt, den blir ju plattare, och blixten vänd åt andra hållet, så allt ljus studsar...som ett mindre paraply

Haha jo den är riktig snygg faktiskt! Att det finns bättre öl får jag hålla med om, det här var dock det enda som fanns tillhands då ;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar