Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

gratis reflektor

Produkter
(logga in för att koppla)

gorse

Aktiv medlem
När fotoklubben hade ett litet event härfärleden köptes det en stor smörgåstårta från ett konditori. När alla försett sig med varsin bit av smörgåstårtan var undertecknad i tomlådan för att skrapa upp resterande extra räkor till min tallrik. Då fick jag syn på underlagskartongen för tårtan. Den är ju ordentligt plastad med silverfolie på ena sidan och guldfolie på andra sidan, med ungefär måtten 30x40 cm. Ingen hade skurit genom folien med kniven så jag torkade av kartongen med trasa och diskmedel och konstaterade att kartongen är att betrakta som i skick som ny. Nu har jag en 30x40 cm reflektor med silverfärg på ena sidan och guld på andra sidan som inte kostade en krona och jag behöver inte vara så rädd om den heller.
Inte nog med det, det var rea på rökt och gravad lax i mataffären, uppskivad i tunna skivor och förpackat en tunn plastförpackning. Öppnar man denna plastförpackning så ligger laxen på en exakt likadan kartong som nämda smörgåstårta fast med måtten 20x35 cm. Lika lätt att diska till nyskick utan att fiskens fett har påverkat kartongen. Guld på ena sidan och silver på andra sidan. Passar perfekt att klippa i exakta storlekar och använda för små-fotografering utan att man behöver vara rädd om kartongen.

Recept på lax:
Bandspaggetti eller valfri pasta.
Ett paket lax, rökt eller gravad.
En stor burk cream freache normalfet. (light blir tunn när den kokar)
Två konservburkar hela tomater.
Två kvastar färsk dill i kruka.
ca en till två matskedar Dillfrön.
En halv matsked salt.
Tabaso.

Koka upp pasta.
Öppna tomaterna och låt rinna av i ett durkslag.
Koka upp cream fraishen, lägg ner dillfröna och salt.
Vänd ner tomaterna hela.
Skär upp laxen i tärningar och lägg i.
Hacka dillen och vänd ner.
Droppa på några droppar tabasco. Det skall inte bli starkt, bara ge smak.
Smaka av med ev mer salt, det skall vara lite salt.
Låt puttra upp. Inte för länge för då blir dillen kletig och laxen seg.

Lägg pastan på på djupt fat, häll över laxsåsen, garnera med en klick cream fraishe och en dillkvist.

Glöm inte att spara kartongen.

Har sparat receptet, kartonger har jag sedan gammalt sparat en bunt av till ett projekt med en stor bouncer gjort av kartong.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar