Makten
Aktiv medlem
Jag använder idag Adobe Camera RAW tillsammans med Photoshop CS3, och det fungerar hyfsat till filerna från min Nikon D700. Brusreducering bryr jag mig inte om alls, eftersom kameran ger så lågt brus att det i stort sett aldrig stör ändå. Men färgerna har jag ofta svårt att få till. Det går, men det blir ett jädra bökande med färgprofilen, som måste ställas om i stort sett för varje bild om det ska bli bra. Och det har jag varken tid eller lust med, faktiskt. Så jag tänkte försöka prova lite andra råkonverterare. Jag vill minnas att Capture One pro funkade skitbra till D200, till exempel.
Nu till själva ärendet. Härom dagen provade jag programmet "Gimp", som är ett Photoshopliknande gratisprogram, helt fritt att ladda ner. Till min stora förvåning så finns där nästan allt som jag någonsin skulle kunna tänkas använda i Photoshop, och det helt utan kostnad!
Då slog mig förstås tanken, att det kanske finns fria råkonverterare också. Gör det det, och vilka är i så fall dessa?
ACR funkar, men det vore kul att prova något annat. Jag är emellertid inte särskilt sugen på att prova betalprogram under en begränsad tid, eftersom det bara besudlar datorn med massa skräp i onödan.
Nu till själva ärendet. Härom dagen provade jag programmet "Gimp", som är ett Photoshopliknande gratisprogram, helt fritt att ladda ner. Till min stora förvåning så finns där nästan allt som jag någonsin skulle kunna tänkas använda i Photoshop, och det helt utan kostnad!
Då slog mig förstås tanken, att det kanske finns fria råkonverterare också. Gör det det, och vilka är i så fall dessa?
ACR funkar, men det vore kul att prova något annat. Jag är emellertid inte särskilt sugen på att prova betalprogram under en begränsad tid, eftersom det bara besudlar datorn med massa skräp i onödan.