Annons

Grafikkortet ballar ur!

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
Mitt grafikkort har plötsligt fått för sig att börja knasa i tid och otid. Det som händer är att datorn låser sig under några sekunder. Sen blir skärmen svart, och upp kommer ett meddelande där det står att jag måste byta upplösning till 1280x1024, vilket jag redan kör! Sedan kommer bilden tillbaka, och det nedanstående fönstret dyker upp.
Allt detta kan ske precis när som helst, så det är inte kopplat till något användande av nåt särskilt program.
Vad fan kan ha hänt?

Jag vet, det är lite OT men det handlar ju om grafikkort i alla fall;-)
 

Bilagor

  • grafikknas2.jpg
    grafikknas2.jpg
    52.2 KB · Visningar: 427
Testa att uppgradera eller nedgradera dina drivrutiner. Jag fick ett liknande problem i ett spel (EQ2) när jag uppgraderade mina drivisar, en nedgradering igen löste problemet då.

Jag tror VPU Recover är en funktion som går att stänga av, kan ju vara värt att testa för att se om det är funktionen i sig som jäklas.
 
VPU-recover är en funktion som ATI har när någonting har sabbats. Drivrutinerna och frekvenser återställs till orginal/standard iställningar.

I Catalyst Controll Center (CCC) ska du kunna stänga av VPU-recover.

Men testa först att uppdatera drivrutinerna. ATI släpper nya drivare varje månad. förmodligen finns Catalyst 6.4 eller 6.5 ute nu. Det finns även ändra drivrutiner bl.a. omega.
 
Kollat så att kortet inte blir orimligt varmt? Om det är mycket dam på fläktarna så blir kylningen sämre.
 
bandola83 skrev:
VPU-recover är en funktion som ATI har när någonting har sabbats. Drivrutinerna och frekvenser återställs till orginal/standard iställningar.

I Catalyst Controll Center (CCC) ska du kunna stänga av VPU-recover.

Men testa först att uppdatera drivrutinerna. ATI släpper nya drivare varje månad. förmodligen finns Catalyst 6.4 eller 6.5 ute nu. Det finns även ändra drivrutiner bl.a. omega.
Var hittar man CCC?

Ska kolla det där med damm. Drivrutinerna har jag ju inte rört, så jag fattar inte varför det ska börja knasa plötsligt på grund av det.
 
det du ska göra är att dra hem ati:s uninstall för drivrutiner (HÄR) , sedan starta om, ta bort grafikkortet från enhetshanteraren, sedan installera nyaste catalyst-drivrutinerna (HÄR) .

VPU-recover ska du ha igång, det är den som räddar datorn från att behöva starta om sig. Stänger du av den så kommer datorn låsa sig.

Funkar inte ovan så kan det vara bios-inställningarna som inte är helt super. Kolla att du har "assign IRQ" på för grafikkortet. Sedan finns det så mycket mer att ställa in..

Testa först det. Om du tror kortet blir för varmt och därmed haltar, så ladda hem RivaTuner (HÄR) och kolla upp hastigheten på kortet, och testa sänk minnet och kärnan och se om det blir någon skillnad. Blir det stabilare så kan det vara värt att fundera ut hur det står till med kylningen.

Mer pill med BIOS: http://www.sharkyextreme.com/guides/hwGuides/article.php/1463741
Ovan länk visar även upp/nedtrimning av minne/kärna på grafikkortet.

Hoppas det funkar!
 
Senast ändrad:
Jag sket i drivrutiner och sånt, och provade först att öppna burken för att se om det var dammigt. Det var faktiskt inte nämnvärt med damm, men jag kände på kylflänsen på grafikkortet, och den var brännhet! Så nu har jag kört med datorn öppen, och hittills har problemet inte kommit igen:) Får kanske installera en bättre fläkt. Det kan nog också behövas väldigt lite damm för att ändra luftflödet i burken, men den får vara öppen tills vidare.

Tack för tipsen! :)
 
Min lillebror får det här ibland på sin dator. Tror hans kort är döende, betyder ju inte nödvändigtvis att ditt är det. Men det kan ju vara värt att titta närmare på det.


Uppdatering:
Såg nu att du hade fixat det.. :)
 
Många med värmeproblem öppnar upp ett hål i chassidörren och monterat en fläkt som blåser friskluft direkt på grafikkortet. En annan variant är att montera på en större kylare, men det är dyrare och garantin på grafikkortet kan anses som förbrukad.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.