Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Grafikkort och Photoshop

Produkter
(logga in för att koppla)

anesthetist

Aktiv medlem
Har en ny dator som dels har grafik i processorchippet och dels separat grafikkort med 2GB minne. När jag kollar i Photoshops prestandainställningar syns under "Upptäckt grafikprocessor" endast den som finns i processorchippet dvs Intel 4600, det går inte att välja det separata grafikkortet. Nu undrar jag om detta är korrekt eller och de två samarbetar på något sätt. Tacksam för svar av något som vet, spekulationer undanbedes.

Har en ny dator som dels har grafik i processorchippet och dels separat grafikkort med 2GB minne. När jag kollar i Photoshops prestandainställningar syns under "Upptäckt grafikprocessor" endast den som finns i processorchippet dvs Intel 4600, det går inte att välja det separata grafikkortet. Nu undrar jag om detta är korrekt eller och de två samarbetar på något sätt. Tacksam för svar av något som vet, spekulationer undanbedes.

Vilket grafikkort har du, och vilken version av PS? MS eller Apple?

Upptäckte NVIDIAS kontrollpanel och ändrade PsysX processor från Intel till Georforce, bootade om ... men det går fortfarande bara att välja Intel 4600 i Photoshop. Frågan är varför? Slutsatsen blir väl att jag får inaktivera det integrerade kortet, lär väl inte behövas.

Vilket grafikkort har du, och vilken version av PS? MS eller Apple?

Okay, du behöver slå av grafikdelen på processorn. Lite beroende på moderkort
och tillverkare kan det se lite olika ut, men ungefär så här, Phoenix BIOS (UEFI?):

Gå in i BIOS'en (vid boot)
Gå till typ avancerat /advanced, meny
Leta efter något i stil med Graphics mode: välj 'Discrete'
Spara och avsluta (save and exit)

Ska ordna till det.

Det märkliga är att NVIDIA är valt i Bios och det är meningslöst att inaktivera Intel-grafiken i Windows eftersom den är aktiverad igen efter boot! Frågan återstår, vad göra?

Om du högerklickar på skrivbordsikonen för PS, väljer "kör med grafikprosessor" och därefter väljer "Högpresterande Nvidia..." - vad händer då?

Jag hade i stort sett exakt det här problemet, fast i Lightroom. Det låter som om föregående skribent har en lösning, men hur som helst - jag ställde frågan på Sweclockers och fick rappt och korrekt svar. Och i stället för att jag ska återberätta det här länkar jag helt enkelt till tråden.

http://www.sweclockers.com/forum/post/15487214

Edit: Äh, nu kanske länken blev till sista posten i tråden. Men det är bara att scrolla lite uppåt.

i PS: Edit - Preferences - Performance.
Syns grafikkortet där?

En annan fråga är om ditt grafikkort verkligen ger bättre prestanda i PS är Intel 4600.

Halloj

Väcker liv i denna tråd, då dagens (2023-03-23) uppdatering av PS CC (ver. 24.3.0) fick programmet att gå bananas.....

1. "Framkallar" en .NEF-bild i Nikons NX Studio och sedan via kommandot "Öppna med..." hivar över bilden till PS (som en TIFF) för resterande redigering. I PS öppnar då endast en svart bild/svart fönster!!

2. Öppnar direkt i PS en sedan tidigare färdigredigerad bild (JPEG), varvid PS får spelet och tok-flashar med en vit bild/fönster!!

Kollade Adobe-supporten och såg faktiskt att en lirare hade gjort exakt samma erfarenhet (vitt blinkande fönster). Han fick då svaret att uppdatera drivrutinerna hos grafikprocessorn. Detta är något som min (skit)grafikprocessor NVIDIA GeForce förvägrar mig, då jag får meddelandet att "installationen har stött på problem, försök igen". Moment 22!

Därför bockade jag ur (i PS) "Använd grafikprocessor", varpå rubbet funkade normalt igen! Men min fråga är... Kommer jag få andra problem eller begränsningar i min bildhantering med grafikprocessorn "avstängd"?

Detta gäller f.ö PC och W10.

Fridens
Oscar

Halloj

Väcker liv i denna tråd, då dagens (2023-03-23) uppdatering av PS CC (ver. 24.3.0) fick programmet att gå bananas.....

1. "Framkallar" en .NEF-bild i Nikons NX Studio och sedan via kommandot "Öppna med..." hivar över bilden till PS (som en TIFF) för resterande redigering. I PS öppnar då endast en svart bild/svart fönster!!

2. Öppnar direkt i PS en sedan tidigare färdigredigerad bild (JPEG), varvid PS får spelet och tok-flashar med en vit bild/fönster!!

Kollade Adobe-supporten och såg faktiskt att en lirare hade gjort exakt samma erfarenhet (vitt blinkande fönster). Han fick då svaret att uppdatera drivrutinerna hos grafikprocessorn. Detta är något som min (skit)grafikprocessor NVIDIA GeForce förvägrar mig, då jag får meddelandet att "installationen har stött på problem, försök igen". Moment 22!

Därför bockade jag ur (i PS) "Använd grafikprocessor", varpå rubbet funkade normalt igen! Men min fråga är... Kommer jag få andra problem eller begränsningar i min bildhantering med grafikprocessorn "avstängd"?

Fridens
Oscar

Detta hände mig också efter en PS uppdatering idag.. Gjorde samma som du Oskar och " bockade ur (i PS) "Använd grafikprocessor" . Nu funkar det igen....

/Göran

Halloj

Fridens
Oscar
Ett exempel på funktioner du missar är gör flytande. Det finns fler och är gråmarkerade i menyerna. De finns tillgängliga i PS men du kommer bara åt dom om grafikkortet är av nyare typ med tillräcklig minnesmängd mm. Några problem i övrigt borde inte uppstå.
Troligen är ditt grafikkort för gammalt oavsett om du lyckas uppdatera drivrutinerna. Till mitt kom senaste uppdatering 2018 och är installerat men kortet har för liten minnesmängd så det fungerar inte ändå😅

Ett exempel på funktioner du missar är gör flytande. Det finns fler och är gråmarkerade i menyerna. De finns tillgängliga i PS men du kommer bara åt dom om grafikkortet är av nyare typ med tillräcklig minnesmängd mm. Några problem i övrigt borde inte uppstå.
Troligen är ditt grafikkort för gammalt oavsett om du lyckas uppdatera drivrutinerna. Till mitt kom senaste uppdatering 2018 och är installerat men kortet har för liten minnesmängd så det fungerar inte ändå😅

Jo, jag har börjat (motvilligt) inse att datorn med sin nuvarande specifikation är lite till åldern kommen och klen... Därför håller jag på att mentalt/ekonomisk förbereda mig inför införskaffning av ny dator..... men jag skyndar långsamt.... hahaha

/Oscar

Jo, jag har börjat (motvilligt) inse att datorn med sin nuvarande specifikation är lite till åldern kommen och klen... Därför håller jag på att mentalt/ekonomisk förbereda mig inför införskaffning av ny dator..... men jag skyndar långsamt.... hahaha

/Oscar
Jag har också försökt blocka tankarna kring ny dator men frågan är hur länge det går😆

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar