Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Grafikkort med stöd för dubbla färgprofiler

Produkter
(logga in för att koppla)

haagel

Aktiv medlem
Jag håller precis på att köpa in en ny dator samt en extra skärm. Tanken är att jag ska köra med dubbla skärmar och jag vill du profilera båda skärmarna.

Hittade någon gammal tråd här på forumet där det stod att inte alla grafikkort stödjer detta. Man menade att grafikkortet måste visas som två enheter i enhetshanteraren för att man ska kunna ha en profil per skärm. Posten jag hittade var gammal (2006) så jag undrar om detta fortfarande stämmer och om det i sådana fall är vanligt att grafikkort stödjer detta? Hur kan jag ta reda på huruvida ett grafikkort stödjer två profiler?

Kanske är det någon här som kör med dubbla skärmar och som profilerar båda dessa? Hur fungerar det för er?
 
Ett sidotips:
Jag vet inget om det du frågar.
Men har precis upptäckt att jag borde köpt Nvidias grafikkort med CUDA-stöd för att få upp snabbheten i Adobes produkter.
 
Tror det snarare har med Windowsversion att göra. Jag kör tre (visserligen identiska) skärmar kopplade till ett AMD 5870 och har varje skärm profilerad för sig.
 
På nVidia-sidan så är det bara på Quadra-korten du kan vara _säker_ på att du har en LUT per kanal.

På alla icke-quadra-kort så är detta spärrat som default. Vissa tillverkare har (som regel av misstag) råkat låsa upp detta i BIOS (eftersom det är samma hårdvara så är det en artificiell begränsning), men det är skitsvårt att veta vilka som har det.

Mitt gamla XFX 8800GTX hade tre LUT, men det var ett undantagsfall. Så, när jag bytte till GTX480 så kör jag med snikiga GT210-kort för mina sekundärskärmar.

(Fast i mitt fall är profileringen av sekundärskärmarna bara en bonus, primärt har jag flera kort eftersom GPU'erna på 400-serien inte klockar ner om de ansluta skärmarna har olika upplösning)

Ah, just det ja. Apple kör dock en LUT per kanal, iallafall på MacBook Pro, och Mac Pro. Jag vet inte hur det är på övriga produkter, men jag gissar att det faktiskt är så även där.
 
Tror det snarare har med Windowsversion att göra. Jag kör tre (visserligen identiska) skärmar kopplade till ett AMD 5870 och har varje skärm profilerad för sig.

Är du _säker_ på det? Hur har du verifierat det? Det finns nämligen en rätt stor chans att du faktiskt bara har en profil laddad, nämligen den som laddades sist.

På AMD-sidan är det lite som på nVIdia-sidan, det är bara FireGL-korten som man kan vara säker på att de har en LUT per kanal. Undantag kan naturligtvis förekomma även där.
 
Ett sidotips:
Jag vet inget om det du frågar.
Men har precis upptäckt att jag borde köpt Nvidias grafikkort med CUDA-stöd för att få upp snabbheten i Adobes produkter.

Japp, helt korrekt. (Även om skillnaden i Photoshop är relativt liten så är skillnaden i Premiere Pro desto större)
 
Japp, helt korrekt. (Även om skillnaden i Photoshop är relativt liten så är skillnaden i Premiere Pro desto större)
Nvidia-exklusiviteten existens är numera förhoppningsvis bara en tidsfråga, då Nvidia för snart ett halvår sen släppte källkoden till CUDA-kompilatorn (vilket möjliggör att andra processortyper skulle kunna få CUDA-stöd).

Har dock inte uppdaterat mig nåt i ämnet sen jag läste om det för några månader sen, så jag vet inte om det hänt nåt mer sen dess.
 
(vilket möjliggör att andra processortyper skulle kunna få CUDA-stöd).

Förvisso sant, men om du skulle kompilera CUDA till (exempelvis) x86, så skulle ju resultatet bli långsammare än att använda den mjukvarurendrering som redan finns. Det är ju hårdvaran i GPU'n som gör allt arbete.
 
Förvisso sant, men om du skulle kompilera CUDA till (exempelvis) x86, så skulle ju resultatet bli långsammare än att använda den mjukvarurendrering som redan finns. Det är ju hårdvaran i GPU'n som gör allt arbete.

Ja, fast det finns ju andra grafikprocessorer också...
 
Är du _säker_ på det? Hur har du verifierat det? Det finns nämligen en rätt stor chans att du faktiskt bara har en profil laddad, nämligen den som laddades sist.

På AMD-sidan är det lite som på nVIdia-sidan, det är bara FireGL-korten som man kan vara säker på att de har en LUT per kanal. Undantag kan naturligtvis förekomma även där.

Om jag kollar i color management så ser det i alla fall ut som om respektive skärm använder sin egen profil. Om de inte gjorde det tror jag dessutom inte att färgerna skulle se så lika ut på dem.
 
Om jag kollar i color management så ser det i alla fall ut som om respektive skärm använder sin egen profil. Om de inte gjorde det tror jag dessutom inte att färgerna skulle se så lika ut på dem.

Jo, men exakt så ser det även ut på mitt kort. Drivrutinen HAR ju laddat bägge profilerna, men sedan har kortet ju lagt dem på exakt samma ställe.

Återigen, ditt kort KAN ha multipla LUT, men det _borde_ inte ha det.
 
Jo, men exakt så ser det även ut på mitt kort. Drivrutinen HAR ju laddat bägge profilerna, men sedan har kortet ju lagt dem på exakt samma ställe.

Återigen, ditt kort KAN ha multipla LUT, men det _borde_ inte ha det.

Googlade lite efter just mitt kort, och det verkar som om det har tre LUT (vilket verkar gälla alla Radeon i 5000-serien).
 
Är du _säker_ på det? Hur har du verifierat det? Det finns nämligen en rätt stor chans att du faktiskt bara har en profil laddad, nämligen den som laddades sist.

På AMD-sidan är det lite som på nVIdia-sidan, det är bara FireGL-korten som man kan vara säker på att de har en LUT per kanal. Undantag kan naturligtvis förekomma även där.

Jag kör ett ATI Firepro 4800 och är helt säker på att jag har olika profiler på min tre skärmar kopplade till samma kort.

/Karl
 
Ah, just det ja. Apple kör dock en LUT per kanal, iallafall på MacBook Pro, och Mac Pro. Jag vet inte hur det är på övriga produkter, men jag gissar att det faktiskt är så även där.

Samma sak gäller på min gammla MacBook från 2007.
Även om MacBook ju inte finns i produktlinjen numera, så har jag svårt att tro att det skulle finnas någon Mac som inte har stöd för (minst) dubbla LUT.
 
Jag håller precis på att köpa in en ny dator samt en extra skärm. Tanken är att jag ska köra med dubbla skärmar och jag vill du profilera båda skärmarna.

Hittade någon gammal tråd här på forumet där det stod att inte alla grafikkort stödjer detta. Man menade att grafikkortet måste visas som två enheter i enhetshanteraren för att man ska kunna ha en profil per skärm. Posten jag hittade var gammal (2006) så jag undrar om detta fortfarande stämmer och om det i sådana fall är vanligt att grafikkort stödjer detta? Hur kan jag ta reda på huruvida ett grafikkort stödjer två profiler?

Kanske är det någon här som kör med dubbla skärmar och som profilerar båda dessa? Hur fungerar det för er?

Hej!

Du har egentligen fått svar redan, men för att sammanfatta: Dels måste det finnas stöd för flera profiler i grafikkortet, men det är så vitt jag känner till det vanliga numera och har varit sedan ganska länge. Sedan fanns det ett annat problem, att Windows i äldre versioner inte stödde mer än en skärmprofil i taget (oavsett om grafikkortet stödde flera). Men från Windows Vista och framåt stödjer Windows detta.

Så numera borde det inte vara något problem.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.