ANNONS
Annons

Grafikkort krånglar, vad är fel?

Produkter
(logga in för att koppla)

rockmaster

Aktiv medlem
Hej, hoppas på hjälp från FS med ett datorproblem, har testat och testat och blir snart galen...

Datorkonfiguration:

Moderkort: ASUS P5E
Processor: Intel Core2 Q6600 2.4 GHz
Låda: Sonata III med Antec 500 W nätagg
RAM: 4 Gb Corsair
Grafikkort: ASUS EAH2400PRO/HTP/256M (en DVI och en VGA ut)
Bildskärm 1: HP L2475w via DVI, upplösning 1920*1200
Bildskärm 2: Philips 200W6 via VGA, upplösning 1680*1050

Grafikkortet har senaste drivrutinen, har sök efter nyare men den hittar inget.

Vad är problemet då?

Jo, när jag kör lite tyngre (grafik)grejjer, som LR4 eller PS CS5 så börjar den primära skärmen att "fladdra". Det vill säga att den flimrar till, blir svart i någon sekund eller två innan bilden kommer åter. Detta upprepar sig med varierande frekvens, från ett par sekunder till halvminuten mellan varven. Sjukligt irriterande förstås, och helt omöjligt att jobba med. Det skall noteras att den sekundära skärmen, som går via VGA, inte påverkas. Problemet uppstod plötsligt en dag för ett tag sedan, och inga uppdateringar eller komponentbyte skede i samband med det.

Nu till det konstiga:

Om jag drar ur VGA-kabeln ur den sekundära skärmen, och sätter dit DVI:n från den primära, så försvinner fenomenet. Helt stabilt hur tung grafik jag än lastar på.
Dessutom: Om jag sänker upplösningen på den primära skärmen från 1920*1200 till 1680*1050 så försvinner också fenomenet (men det blir ju pissig kvalitet förstås). Jag har uteslutit fel på primärskärmen genom att testa med en annan likadan, samma betende oavsett.

Är det så att grafikkortet inte pallar med längre, att det helt enkelt är för tungt? Men borde inte både DVI och VGA krokna då?
Hur kommer det sig att det funkar om man sänker upplösningen?

Om det är någon som har en klok insikt, eller bara en god ide på vad det kan vara, så skulle det uppskattas!

/Martin

Jag skulle börja med att avinstallera grafikkortet och ta ur det ur datorn och sedsn sätta i det igen och installera om. kan vara kortet eller något som stör drivrutinerna. vad var det som gjorde att det började?

Skrivet på min telefon

Jag hade ungefär samma beteende på min dator, och det berodde förmodligen på att dålig kylning på grafikkortet fått det att ge upp. Efter byte till nytt grafikkort upphörde problemen. Jag bytte til ett mycket bättre, men med tanske på vad du började med torde nästan vad som helst duga för att få bättre prestanda :)

Jag hade ungefär samma beteende på min dator, och det berodde förmodligen på att dålig kylning på grafikkortet fått det att ge upp. Efter byte till nytt grafikkort upphörde problemen. Jag bytte til ett mycket bättre, men med tanske på vad du började med torde nästan vad som helst duga för att få bättre prestanda :)

Hej !

Hade ett kort som blev konstigt, efter ett tag dog datorn, det visade sej att
grafikortets fläkt lagt av, och rätt som det var kokade det ihjäl sej.
Det var inte så att fläkten stannat, utan blivit trög så den snurrade
långsammare.

Av någon anledning så är det sällsynt med temeperaturuövervakning av
grafikk. trots att det det finns ett temperaturvärde.

Det kan ju vara alla möjliga mer eller mindre anledningar, ex
en olycklig automatisk uppdatering, men att först kolla fläkten
är enkelt.

//MW

Om du inte redan har gjort det kan du prova att installera ASUS Smart Doctor (välj OS och titta under Utilities) och där kolla temperaturen och annat som går att se. Ev. kan du försöka att underklocka kortet och få det lite svalare.

Då kortet inte har några fläktar kan du nog släppa det spåret ;-)

Bra input, skall testa ASUS Smart Doctor och se om det kan var tempen som spökar. Helt riktigt är det ett passivt kylt kort, så igenbekade fläktar kan vi skriva av som anledning.

Det som får mig att fundera är att inte VGA-kanalen flimmrar den också, om kortet överhettas så borde det väl påverka all prestanda? Och att det funkar om jag sänker upplösningen... Mysko.

Jag är inne på att uppgradera hela burken inom den närmsta tiden ändå, D800 är en fantastisk kamera men den kräver lite datormuskler. Kan vara så att uppgraderingen blir mer förr än senare, om jag inte hittar en lösning på detta...

/M

Jag är inne på att uppgradera hela burken inom den närmsta tiden ändå, D800 är en fantastisk kamera men den kräver lite datormuskler. Kan vara så att uppgraderingen blir mer förr än senare, om jag inte hittar en lösning på detta...
Som första steg i uppgraderingen kan du köpa ett nytt grafikkort som du slänger i din nuvarande dator och flyttar vidare till nästa när det blir dags ;-)

Att det verkar vara grafikkortet som behöver bytas ut känns fullt rimligt.

Frågan nu är väll om du ska köpa ett grafikkort som även passar den nya datorn du köper sen eller om du ska köpa ett i samma prisklass som det förra (aka 400kr).

Nya komponenter...

Hej!

Jo, det är kanske inte så lönt att rota mer i det, utan bara köpa nytt. Stör mig bara lite att ge upp på något som borde gå att fixa... :)

Ohh, well, då kommer vi till frågan adask lyfte i inlägget ovan. Köpa nytt som funkar nu, eller satsa inför framtiden. Jag har redan börjat plöja de senaste trådarna om att plocka hop en ny dator, men det är samma djungel som sist jag satte ihop en. Min konfiguration ses ovan, kan lägga till att jag har systemet på en SSD och sedan ett knippe vanliga SATA till data.

Tänker jag rätt att skaffa:

* Moderkort, typ ASUS P8Z77 (Finns ett antal varianter, någon som har tips på en översikt? Eller något annat?)
* Processor (i5 eller i7? Gör det stor prestandaskillnad?)
* RAM (lika bra med 32 direkt?)
* Grafikkort (Men vilket???)

Och behålla låda, nätagg (500 W, borde räcka?), SSD och diskar. Åsikter?

Jag har plöjt lite trådar fram och åter, och konsensus verkar ändå vara att det skall vara ett separat grafikkort trots att grafikkretsarna i de nya brädorna klarar ganska mycket. Har jag fattat rätt? Burken skall användas till bild- (och numera video) redigering, inget lirande eller så.

Vad ställs det för krav på ett grafikkort för att lösa uppgiften? Är ett PCI 16 med passiv kylning, typ http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=556913 helt off, eller funkar det både nu och sen?

Om någon pallar att svara på mina lite lätt svamlande frågor skulle det uppskattas! :)

/Martin

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar