Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Graderade gråfilter - tankefel?

Produkter
(logga in för att koppla)

Michael Johansson

Aktiv medlem
Jag står i begrepp att investera i några rektangulära, graderade gråfilter. Men jag har börjat tänka vilket ju inte alltid är så bra. Tänkandet går ut på hur graderingen beter sig vid olika objektivbrännvidder.

Jag skall använda dem på småbildskamera och brännvidderna är i första hand 10mm, 15mm, 55mm och kanske 90mm. Jag funderar då på mjuk-, medel- respektive hårdgradering där den tonade delen år olika lång. Hur blir detta på respektive brännvidd? Jag kan tänka mig att på 10mm så kan en stor del av ett mjukgraderat filter användas medan på ett 55mm objektiv med relativt liten frontlins så händer kanske inte så mycket mellan det ljusa och mörka som kommer med i bild. Kanske bättre med ett medelgraderat filter eller rent av ett hårt?

Det kan ju också hända att jag är helt ute och cyklar i mina funderingar. Någon som har erfarenhet och synpunkter på detta problem (eller o-problem)?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar