** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Graderade gråfilter BW vs Cokinsystemet

Produkter
(logga in för att koppla)

TML

Aktiv medlem
Sitter med en katalog från B+W Filters i handen och börjar bli köpsugen...

Jag har i en längre tid insett att jag skulle behöva graderade gråfilter, men har bara inte tagit steget än. Har tittat på Cokin P systemet, men det verkar vara svårt att hitta andra filter än Cokins egna (som har fått mycket kritik) i dom vanliga butikerna, om dom ens har filter.

Hittade i hälgen en butik som säljer B+W filter (genom beställning) och fast dessa filter inte använder en hållare som Cokin P systemet, utan är skruv-in filter, så täcks möjligen behövet.

Jag skulle vilja ha kommentarer från dom som har erfarenhet eller synpunkter från/på B+W gråfilter. Gärna från någon som oxå har erfarenhet från Cokin P.

Mvh

Avtonade filter i gängad fattning är ingen höjdare. Då blir du ju tvungen att alltid placera toningsgränsen i mitten av bilden. För min del är det nog ytterst sällsynt att den hamnar där.

Cokins p-system är prisvärt och funktionellt. En fördel är att 85 mm-filter finns tillgängliga från många olika tillverkare så att man kan blanda lite som man vill. Själv har jag en del från Cokin men mest från Hitech som säljs av Dito. De har lite bättre rykte när det gäller färgneutralitet.

Instämmer med föregående. Det är mycket opraktiskt med ett avtonat gråfilter med filtergänga. Det är som Jim skriver sällan man har avgränsningen i mitten av bilden. Förutom Cokin och Hitech finns även Tiffen av glas som Photax säljer. Mina avtonade gråfilter är Cokin och jag tycker de duger gott och är dessutom ganska billiga. B+W har en håller högre kvalitét men ett runt avtonat filter tycker jag som sagt inte är nån höjdare.
/D

jimh skrev:
Avtonade filter i gängad fattning är ingen höjdare. Då blir du ju tvungen att alltid placera toningsgränsen i mitten av bilden. För min del är det nog ytterst sällsynt att den hamnar där.

Ja, jeg tenker just på detta oxå, men på bilderna i katalogen så ser toningsgrensen ut att vara placerad lite ovanför mitten. Dog kan bilden ljuga lite så kommentera gärna mera i just detta. Om t.ex. toningsgrensen placeras 1/3 från topp/botten så kan det möjligtvis vara mera användbart... och dom är roterbara.

jimh skrev:
Cokins p-system är prisvärt och funktionellt. En fördel är att 85 mm-filter finns tillgängliga från många olika tillverkare så att man kan blanda lite som man vill. Själv har jag en del från Cokin men mest från Hitech som säljs av Dito. De har lite bättre rykte när det gäller färgneutralitet.

Har nu tittat in på DITO's hemsida.

Kan någon bedöma skillnaderna mellan Cokin P hållare och Hitech's hållare. Båda tar vad jag förstått filter från andra fabrikat, men vilket är att föredra, Hitech eller Cokin P?

I fall detta är Hitech så har dom hållaren MK2 (2 fack) och MK2 wide (2 fack). Vad är skillnaderna? Jag vill ju att hållaren skall användas till min 20 mm och även längre saker.

Jag har bara sett en Hitechhållare som hastigast och den såg ut ungefär som min Cokinhållare. Det var dock förmodligen den billigare varianten som går under namnet "Filterhållare plast" i Ditos lista. Så jag vet tyvärr inte hur de där Mk II-varianterna funkar. Jag skulle kunna tänka mig att widehållaren har kortare slitsar så att man inte riskerar att få med hörnen i bild.

Cokinhållaren har tre hyllor. När jag använde den med 19 mm på småbild fick jag såga av den yttersta hyllan och snedfasa hörnen på de andra. Då var det inga problem med vinjettering. Utan modifiering funkade det däremot inte.

Hitechfiltren kan vara någon halvmillimeter bredare än Cokin. Jag har fått slipa ner Hitechfilter för att de skall passa i min hållare. Av den anledningen tror jag det är smart att köpa Hitechs hållare. Då lär nog alla märken passa utan mankemang.

Jag har en Cokin hållare och ett avtonat gråfilter till den. Det har dock blivit så att jag sällan använder hållaren utan bara håller filtret framför objektivet med handen. Det är inte fel att köpa bara filtret om det bara är avtonat du är ute efter. Ska du stacka filter är det nog bra med hållaren.

Handhålla filtret funkar nog om man fotograferar handhållet. Men det är nog knappast någon höjdare på stativ vid känsliga slutartider.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar