Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Grader i skjölning?!?

Produkter
(logga in för att koppla)

DaniellaH

Medlem
Nu är jag äntligen färdig med mörkerummet så imorgon är det premiär!!

Jag har bara ett lite problem, den kranen som jag har till skjölningen kan man endast använda kallvatten. Vilket innebär att jag inte kommer att kunna ha 20 grader där (endast skjölj vatten).....

Vad kan hända? Kommer inte all kemi att lösas så kopiorna kommer att bli gula?? Någon som vet?

Kopiorna tar längre tid att få "rena" från fix och ev framkallningsrester,, och det även om vattnet cirkulerar. Kvarvarande kemi eller för dårlig fixering gör att kopian gulnar, har vad jag vet inget med tempen att göra. Gäller nog bara att vara extra noga med att skölja ooordentligt och låta vattnet cirkulera.

Som du själv antyder så är ju det viktiga att kemitempen är runt det rekommenderade,,

Ta tempen på vattnet och se vad det ligger på.

Ligger tempen på under 10 grader (borde vara lite högre) så är det inte så bra,,
Att det skadar kopiorna tror jag inte, inte heller negativ. Ligger tempen runt 0 grader så kan det nog börja ske saker,,

Det hela beror ju också på hanteringen. Ju kallare desto försiktigare hantering..

/Mvh Niclas.

Senast ändrad:
Vid filmsköljning måste du hålla koll på graderna men vad det gäller papper har det ingen betydelse med vanligt kallt kranvatten.

Okej...

Tack för era svar!

Själva skjölningen utav filmen kan jag skölja i 20 graders vatten, men det är bara kopiorna som det är lite problem med. Men jag har köpt Patersons kopieskjölj (sjöljskål där vattnet går in på ena sidan och ut på andra) och den är ju effektiv. Så jag får helt enkelt bara skjölja kopiorna längre tid.......

Är tacksam för fler svar och tips/ideer!
Tack så mycket......

Daniella

Om du använder fiberpapper så rekommenderas ett HCA-bad innan sköljning. Då kan du förkorta sköljtiden mycket. Använder du plastpapper räcker det med 4 min i 20-gradigt vatten och är det kallare får man skölja längre tror jag. Men plastpapper ska inte skölja för länge för då kan vatten tränga in i själva papperet som ligger mellan plastskikten.

ANNONS