ANNONS
Annons

Grönstick i "svartvita" utskrifter

Produkter
(logga in för att koppla)

marwo

Aktiv medlem
Jag har en dellskärm som jag kalibrerar med en några år gammal Colorvision Spyder. Sedan skriver jag ut på en Epson R3000, som ju är en hygglig skrivare. Jag har försökt kalibrera skärmen efter basinställningen 6500K och 2,2 i gamma, men det gör bara att allting på skärmen ser isblått ut. Har efter några år insett att den "bästa" inställningen ändå är 5000K och 1,8 i gammavärde. Oftast skriver jag ut på Canson Baryta Photografique, och använder deras ICC-profil. Så länge jag håller mig till färgbilder fungerar allting toppen. Det är mycket sällan jag ser några avvikelser att tala om mellan skärmen och utskriften. Men så fort jag ger mig på svartvitt, och fr.a. när jag vill tona en bild, så slår ett trist grönstick till på utskrifterna. Och jag upplever inte att det bara gäller jämfört med skärmen, utan att det faktiskt är själva utskriften som får färgstick. Sepian blir grönbrun, ambrotypin blir gulgrön o.s.v. Det kan ju inte bara handla om att skärmkalibreringen inte är tillräckligt bra - sepia ska ju faktiskt vara en rätt varm, brun ton. Jag vet heller inte om det är skrivaren det beror på - jag fick nämligen ungefär samma effekt med min gamla billiga canon-skrivare. Papperet har en något varm pappersbas, men det brukar ju oftare innebära en viss dragning åt det varma, inte detta grönaktiga, som inte är särskilt attraktivt.
Någon som har något tips på vad det kan bero på, och vad man ev. kan göra?
mvh / Martin
 
Jag har en dellskärm som jag kalibrerar med en några år gammal Colorvision Spyder. Sedan skriver jag ut på en Epson R3000, som ju är en hygglig skrivare. Jag har försökt kalibrera skärmen efter basinställningen 6500K och 2,2 i gamma, men det gör bara att allting på skärmen ser isblått ut. Har efter några år insett att den "bästa" inställningen ändå är 5000K och 1,8 i gammavärde. Oftast skriver jag ut på Canson Baryta Photografique, och använder deras ICC-profil. Så länge jag håller mig till färgbilder fungerar allting toppen. Det är mycket sällan jag ser några avvikelser att tala om mellan skärmen och utskriften. Men så fort jag ger mig på svartvitt, och fr.a. när jag vill tona en bild, så slår ett trist grönstick till på utskrifterna.
mvh / Martin

Har du testat med Epsons Advanced Black&White-läge?

Stefan
 
Har du testat med Epsons Advanced Black&White-läge?

Stefan

Nej, jag har försökt utgå från grundidén att låta PS eller LR styra färghanteringen, så jag har ännu inte velat ge mig in på att låta skrivaren sköta detta. Det verkar dessutom som om Epsons läge bara har varmt, neutralt och kallt som alternativ (eller har jag missuppfattat det?), medan jag brukar göra toningarna via Silver Efex Pro. Där finns ju många fina alternativ.
 
Nej, jag har försökt utgå från grundidén att låta PS eller LR styra färghanteringen, så jag har ännu inte velat ge mig in på att låta skrivaren sköta detta. Det verkar dessutom som om Epsons läge bara har varmt, neutralt och kallt som alternativ (eller har jag missuppfattat det?), medan jag brukar göra toningarna via Silver Efex Pro. Där finns ju många fina alternativ.

Det har du missuppfattat. Det går att styra mer än så.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.