Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gröngöling tog hem fotopriset!

Produkter
(logga in för att koppla)

jfahlstrom

Avslutat medlemskap
Ännu finns det hopp!

"Gröngöling tog hem fotopriset
Anders Krisár började fotografera för två år
sedan. I går slog han ut hela svenska fotografi-
liten och kammade hem priset för bästa fotobok
2003.
- Själv trodde jag att Lennart Nilsson skulle
vinna, hans bok handlar ju ändå om ett livsverk,
säger Krisár. Boken, Chords No 1-17, fotograferades
på Seychellerna.
- Det var mitt första projekt, faktiskt, säger
Anders Krisár. Alla bilderna är tagna med en
otymplig amerikansk Deardorff-kamera från
30-talet med en filmstorlek på 8x10 tum.
- Min enda kamera, faktiskt. Resultatet är
makalöst. Förutom äran får han 30 000 kronor.
- Modigt av juryn att ge en gröngöling första
pris, säger han."


Källa: Aftonbladet
- Gröngöling tog hem fotopriset

Bilderna här:
Anders Krisár Chords #1-17
Jäkligt läckra måste jag säga.
 
Håller också med.

Det var ju ett reportage om honom i nått nummer av Foto. Man kan ju definitivt säga att internetbilderna ser förhållandevis dåliga ut. Tryckta i tidningen var de ännu läckrare.

Man skulle ha en sådan bild på väggen... :)
 
höll i den där fotoboken, med CD o allt för en hundring o halva priset på det... men köpte den inte... borde jag ha gjort det?
 
Med tanke på att den kostar 330 :- plus frakt på AdLibris borde du nog ha gjort det :)

Att det sedan är fina bilder är ju bara en bonus...
 
Nu riskerar man väl att "svära i kyrkan" här, men jag blev inte direkt imponerad av de bilderna motivmässigt, nästan litet *gäsp*...
Då blir jag mer foto-inspirerad av Terje Hellesö:s foton.
Förhoppningsvis tas min åsikt emot på ett seriöst sätt och inte med en massa "du vet nog inte vad talar..." och "med tanke på dina egna bilder förstår...".
 
magnus_alkerdun skrev:
Nu riskerar man väl att "svära i kyrkan" här, men jag blev inte direkt imponerad av de bilderna motivmässigt, nästan litet *gäsp*...
Då blir jag mer foto-inspirerad av Terje Hellesö:s foton.
Förhoppningsvis tas min åsikt emot på ett seriöst sätt och inte med en massa "du vet nog inte vad talar..." och "med tanke på dina egna bilder förstår...".

Kan inte annat än hålla med. Visst var de fina men inget jag hoppar ur skinnet av efter att ha sett webversionerna i alla fall.

Men å andra sidan kanske vi ska vara jätteglada för då finns det hopp för oss andra "blåbär" :)

/Johan
 
Väldigt trevliga bilder. Jag gillar speciellt bild nr 4. Där finns inget av effektsökeriet som jag tycker dominerar de flesta naturbilder annars. Kanske det är därför han fick det där priset?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.