Annons

Gröna prickar i D60-bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik80

Aktiv medlem
I många nattbilder tagna med min D60 syns en rad gröna prickar på himlen. Jag har bifogat 2 bilder. Detta är INTE stjärnor, lampor, ufon eller något annat som fanns där när bilden togs. Mönstret kan se olika ut hos olika bilder. Har någon annan upplevt detta? Vad kan det bero på?

Fredrik,
www.worldsphotos.com

Bilagor

• exempel01.jpg
    exempel01.jpg
    24.3 KB · Visningar: 523
Hej!

Har tagit en del nattbilder men har inte varit ute för detta fenomen. Har tyvärr inget bra svar/gissning heller Fredrik utan kan bara råda dig att höra med Canon. //Ronney

Har aldrig tidigare sett flare som ser ut såhär. Dessutom verkar det vara för oregelbundet (om du ser mönstret med mindre ljusstarka prickar till vänster) för att kunna vara flare från en ljuskälla. Eller?

Det verkar inte vara en död pixel, tycker den är för stor för det. Uppstår fenomemet med alla dina gluggar? Under vilka ljusförhållanden ser du det? Uppstår det vid dagsljus?

Har du ett filter på linsen, ex. ett UV-filter?
Dessa tenderar att ge gröna reflektioner av starkt ljus, liknande den du visar.

En död pixel...

Det är förmodligen en död pixel, jag hade liknande på min Olympus 2100, men som tur var så hade jag kvar garanti, så jag fick klara mig utan den kameran ca 2 månader när den var inne på rep.

Ja, det har hänt med fler gluggar än en. Denna bild är taget med en 50/1.4. Samma sak med den 50/1.8 som jag använde tidigare samt med en 100/2. Har UV-filter på alla objektiven.

Det verkar bara hända på nattbilder och alltid på himlen (övre delen av bilden). Åtminstone har jag aldrig upptäckt det på någon bild tagen på dan. Är knappast en död pixel eftersom prickarna hamnar på olika ställen.

Kan det vara någe tok med sensorn i kameran? Eller nån slags reflektion inuti kameran som uppstår i dessa situationer?

Ska prova att ta några bilder på en mörk natthimmel utan några lampor. Samt några utan filter. Återkommer med resultaten.

Har tagit en del testbilder nu. Verkar som om Kristofer är på rätt spår.

När jag tog bilder på en svart yta inomhus syndes inga spår alls.

När jag tog bilder utomhus syndes samma "prickar" på många av de bilder där någon eller flera ljuskällor fanns med inom bilden. Denna gång var dock prickarna vita. Inga prickar när jag riktade kameran rakt upp mot himlen.

Provade sen att skruva bort UV-filtret. Prickarna försvann.

Det verkar alltså vara frågon om flare pga UV-filtret. Konstigt att man aldrig hört talas om detta med tanke på hur vanligt det är med UV-filter. När jag köpte nya objektiv på B&H rekomenderade säljaren ett par lite dyrare Pentax Multcoated filter för att dessa skulle vara så jäkla bra. Hmmmm...kanske inte var så "jäkla bra" ändå?. Eller kan det vara kombinationen Pentax/Canon som inte funkar?! ;)

UV-filter kan ge lustiga flare-effekter så det är nog orsaken. Ett filter med sämre ytbehandling ger ännu fulare fläckar. Man ska inte snåla in på filtrets kvalitet i onödan.

Jag hittade e grön prick

Hej
Jag tittade igenom mina nattbilder och hittade en grön prick på en av ca 20 st ungefär likadana bilder. Övriga har inga prickar. Har ingen aning om vad det är.'
UV Filter och 28-70 2.8.
/Stig J

Linmajon skrev:
UV-filter kan ge lustiga flare-effekter så det är nog orsaken. Ett filter med sämre ytbehandling ger ännu fulare fläckar. Man ska inte snåla in på filtrets kvalitet i onödan.

Jag har ett Hoya uv-filter. Är det bra, eller har jag köpt skit?

Hoyas superHMC filter är bra. De allra bästa sägs vara B&W. De slipar sina filter till rätt tjocklek. Övriga tillverkar skär ut glasskivor.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar