ANNONS
Annons

Gröna fläckar

Produkter
(logga in för att koppla)

Thidan

Avslutat medlemskap
Hejsan

Vet inte om jag tar upp det här i rätt tråd.

När jag fotar ljus, som för någon dag sen då jag fotade en lyktstolpe eller idag några ljus så blir det gröna fläckar en liten bit ifrån ljuset/en.
Har hört lite om lens flare men det ska då lysa starkt, rätt in i kameran, och det har det ju inte gjort på någon bild som jag fått fläckarna på.
Vill veta varför det blir så och om det är oundvikligt.
Har lagt upp en bild även i mitt album under Övrigt om ni inte skulle se på bilden jag bifogar här.

mvh Sofia

Bilagor

• fotosidan.jpg
    fotosidan.jpg
    67.4 KB · Visningar: 276
Ser ju ut som en reflektion....

Fingeravtryck på linsen?
Hur som helst så tror jag att om du bara vrider kameran lite så kommer det där att försvinna.

Har du tänkt på om du ser det där gröna fältet i sökaren innan du tar bilden eller dyker det bara upp efter exponeringen?

Hejsan, nej inga fingeravtryck och att vrida kameran funkar inte, har försökt. Fick dock svaret av en annan. :)

Det var något som kallades ghosting, som uppstår när ljus reflekteras från sensorn och sen tillbaks igen i ett glaselement i objektivet eller oftast ett UV filter. Så jag tog bara bort filtret jag hade på.

Spännande....

För när jag satt och kollade bilder nu i kväll så har jag sett samma fenomen, fast som två parallella gröna fält i nårga av mina bilder som är fotade med vidvinkel och ett UV-filter på.
Nu vet jag varför då.
Bara att sätta sig med Photoshop ett par timmer nu då...*sucka*

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto