Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Grön toning ur skafferiet typ..

Produkter
(logga in för att koppla)

lotelo

Aktiv medlem
Alla förslag ur skafferiet för att få bilderna gröna välkomnas. Är bara igång med exprimentbilder och inte rädd att förstöra nån av dem heller...

Har nässelkok, grönt te och olivolja på gång för test. Te (och kaffe) har funkat bra förut men färgen av grönt te blir nog bara måttlig. Nässelkok vet jag inte ens någon som testat och oljan vet i sjutton om den behöver behandlas extra på knepiga vis efteråt. Någon som vet förfarande med olja på fotokemiska fineprints papper..

Karamellfärg?

Har ingen erfarenhet av det här alls men spontant så kom jag att tänka på grön karamellfärg. Den färgen är dock så himla grön så du bör nog droppa i lite röd karamellfärg (komplementfärg) också för att dämpa det gröna lite.
10 droppar grönt och 2 droppar rött kanske kan bli en lämplig nyans? Blir det ändå för mastigt kan du ju blanda ut karamellfärgen med nån annan färglös vätska.

Ser fram emot att se dina resultat.

Linda, du prickade ju in nåt som faktiskt finns i mitt skafferi;-) Både grönt och rött...

Måste genast testa det med, Tack;)

Varför inte prova med nyklippt gräs.. bara en idé jag fick. Gå ut å klipp ner lite gräs som du kokar upp till en sörja. Kyl sen ner sörjan och lägg bilderna där.

Vem vet, kanske funkar ;)

/m

en fråga bara lotta - när du har tonat i te eller kaffe hur har du gjort då? är det bara att lägga bilden i ett bad med te eller hur gör man? blekbad först?

Det bör nog vara i blekbad först, fast på fotokemiska fineprints funkar både te och starkt kaffe (Zoega iaf) utan. Jag har aldrig testat med temp under 25-30 grader.

Olivoljan tycks dock inte funka utan blekbad. Men blekbadet kanske också finns i skafferiet förstås;)

Micke, kom gärna hit och klipp mitt gräs. Jag kan sätta på uppsamlaren innan;)

Jo det är ju sant men finns det någon orsak till att silvret skulle behöva tonas? Kanske en urdum fråga men har jag förstått det där med silver fel om jag tror att det handlar om "andra sidan papperet typ"? Alltså, nu tonas framsidan, skulle silvret tonas skulle även den matta sidan fått färg eller? Är hållbarheten sämre när toningen bara sitter i emulsionen?

Förresten, nässlorna gav en bättre färg än te igår men ingen blev fullt så mastig som jag ville ha den. Karamellfärg behöver definitivt blandas för att inte se tokig ut i tonen men kanske man kan hitta nån smart blandning där. Den som kan nåt om att tona i olja får gärna tipsa mig.

Fler förslag är välkomna (och ni behöver inte vara rädda för att jag ber vem som helst klippa gräset om ni har idéer. Det är bara vissa som får använda min gräsklippare;))

Vanligt pulverkaffe ger än gammeldax gulnad ton, funkar bra i ljummet vatten, även på RC-papper.

Har faktiskt hållt i sig i drygt tre år utan att blekas dessutom, ganska bra tycker jag...

Försökte med rödvin, men det blev bara en svagt röd färg.

/Andreas

lotelo skrev:
Jo det är ju sant men finns det någon orsak till att silvret skulle behöva tonas? Kanske en urdum fråga men har jag förstått det där med silver fel om jag tror att det handlar om "andra sidan papperet typ"? Alltså, nu tonas framsidan, skulle silvret tonas skulle även den matta sidan fått färg eller? Är hållbarheten sämre när toningen bara sitter i emulsionen?

Förresten, nässlorna gav en bättre färg än te igår men ingen blev fullt så mastig som jag ville ha den. Karamellfärg behöver definitivt blandas för att inte se tokig ut i tonen men kanske man kan hitta nån smart blandning där. Den som kan nåt om att tona i olja får gärna tipsa mig.

Fler förslag är välkomna (och ni behöver inte vara rädda för att jag ber vem som helst klippa gräset om ni har idéer. Det är bara vissa som får använda min gräsklippare;))
Jo, det finns en väldigt bra anledning att tona silverbilden. Hållbarheten mot tiden. Byter du ut silverjonerna mot en jon som inte är ljuskänslig (guld, platina, selen, svavel t.ex) så får du en mycket tidsbeständig bild.
Färgar du gelatinet så är bilden bara täckt med en transparent färg som du inte vet så mycket om hur den uppför sig under tid.
Det är inget "fel" att göra så - givetvis. Men räkna inte med att vare sig "toningen" eller bilden är bestående. Grästoning t.ex ändrar säkert färg ganska snart när klorofyllen bryts ner. Har man otur tar den med bilden när den försvinner.
Men är det experiment eller som en mellanbild i ett steg mot något annat är det helt OK.
Us

Senast ändrad:
PS
Ur miljö och hölsosynpunkt är toning med kaffe, the, gräs och rödvin - och karamellfärg att föredra.
Selentona gärna era bilder men gör det utomhus, selentoning ger ångor som är extremt retande på luftvägarna.
Tonade bröllopsbilder hemma på altanen i helgen.
Det blir mycket vackert och hållbart men det är att rekommendera att hålla sig på avstånd under de 2 - 10 minuter processen pågår!!
Svaltoning luktar så eländigt att det gör man bara inne en enda gång.
Är man artig och belevad säger man att det luktar skämda ägg. Annars säger man något annat.....;-))
Us

lotelo skrev:

Nej, det är ju själva bilden, det motiv vi ser, som är byggd av silver. När man färgar med gräs, kaffe, té osv. så är det själva gelatinet som silvret är bundet i, som färgas. Baksidan av ett pastpapper är plast. Ingen emulsion eller silver i den.

Det är ju inget fel med det, utan kan ju vara snyggt och roligt, vilket ni ju tycker. :)

Dock är det möjligt att kemikalier i det ni använder för att färga emulsionen kan påverka silvret så att det gulnar eller bleks bort med tiden. Men alla bilder behöver ju inte ha högsta arkivbeständighet, så det är ju bara att experimentera på!

Som Ulf skriver, så används "riktig" toning ofta för att byta ut det rena bildsilvret mot andra ämnen som håller bättre för tidens tand. Det finns också andra tonare än exempelvis guld, selén och svavel. Järn och koppartonare t.ex, som ger en färgförändring (blått/grönt och rött i de här fallen) som är snyggt för vissa bilder rent konstnärligt, men som inte är arkivbeständigt. Dessa tonare jag nämner färgar inte emulsionen, utan byter alltså ut själva bilden med en likadan fast bestående av andra kemiska komponenter.

Så med ekologiska toningar får man alltså aldrig in dem i silvret? Det är främst av hälsoskäl som jag inte tänker använda selen. Jag börjar ju t o m bli rädd för de vanliga framkallarna man måste använda sedan jag fick astma..

Finns det något sätt att efterbehandla bilder som bara tonats i gelatinet? Har inte själv någon bild äldre än 6 månader med kaffetoning men har ändå sett och hört om äldre bilder med sån toning som hållt bra.

Ingemansson skrev:
Vanligt pulverkaffe ger än gammeldax gulnad ton, funkar bra i ljummet vatten, även på RC-papper.

Det fanns fler pappersytor förr att välja på. Barytpapper har en klar vit yta under emulsionen. Sedan finns och fanns det papper utan ett barytlager. Då är emulsionen struken direkt på papper, lump eller väv. Då dessa var utan blekmedel, och utan barytlager, så har de en tendens att gulna med tiden.

Agfa hade på 30-talet drygt 30 olika fotopappersytor att välja bland. Allt från kritvita, elfenben- och crémefärgade barytpapper. Sidenyta, kristall, helmatt, halvmatt, rasterpunkter, blankt, olika skrovlighet på porträttpapper osv.

Idag är nästan alla av dessa ytor borta hos alla papperstillverkare. Vill man hitta speciella papper får man leta länge. Det finns några få tillverkare som har elfenbenston på papperet, och Kentmere har visst papper utan baryt, som torde likna de äldre papperen som gulnar.

Man måste dock skilja på gulning och gulning här, eftersom gulning av papperet inte är samma sak som att själva bildsilvret gulnar. Det senare beror antingen på att papperet är dåligt fixerat/sköljt, och att silvret bleks bort, eller på att silvret gulnar pga miljöföroreningar då silvret sakta omvandlas till andra föreningar.

lotelo skrev:
Så med ekologiska toningar får man alltså aldrig in dem i silvret? Det är främst av hälsoskäl som jag inte tänker använda selen. Jag börjar ju t o m bli rädd för de vanliga framkallarna man måste använda sedan jag fick astma..

Finns det något sätt att efterbehandla bilder som bara tonats i gelatinet? Har inte själv någon bild äldre än 6 månader med kaffetoning men har ändå sett och hört om äldre bilder med sån toning som hållt bra.

Tyvärr så är många toningsprocesser hälsovådliga om man andas in ångor eller får vätska på huden. Svaveltonare som luktar ska man inte heller använda i närheten av annat fotografiskt material, som då kan slöjas.

Det finns luktfria svaveltonare, som är mindre skadliga. Då räcker det att man använder handskar. Guldtonare är inte speciellt skadliga. Handskar såklart även där.

Jag har dock aldrig fått hälsoproblem pga fotokemikalier, men andra människor kan vara mer känsliga.

Ett tips för att göra bildsilvret mer hållbart efter att du färgat in emulsionen är att bada bilderna i Agfa Sistan en minut när alla sköljningar är klara. Efter Sistanbadet torkar du bilderna som vanligt. Sistan innehåller Kaliumtiocyanid (även kallat Kaliumrhodanid), och luktar inget, lätt giftigt, men man ska ju inte dricka det. Du kan använda de vanliga fotopincetterna, men handskar är nog också att rekommendera. Sistan kan man använda till alla svartvita bilder som man vill göra hållbara, men inte tona. Även bra för filmer. Det blir ingen skillnad på kontrast eller bildton.

Sonnaren skrev:
PS
Ur miljö och hölsosynpunkt är toning med kaffe, the, gräs och rödvin - och karamellfärg att föredra.
Selentona gärna era bilder men gör det utomhus, selentoning ger ångor som är extremt retande på luftvägarna.

Det luktar ammoniak. Häller man syra i selentonare så kan vätecyanidgas bildas, som används i gaskamrarna i USA. Inget man vill om man är instängd i ett rum precis. :-/

Jag har inte haft några problem med selentonare i mörkrummet. Jag slår igång utsugningsfläkten, tonar, och häller tillbaka tonaren sedan i flaskan.

Svaltoning luktar så eländigt att det gör man bara inne en enda gång.
Är man artig och belevad säger man att det luktar skämda ägg. Annars säger man något annat.....;-))

Det finns luktfria svaveltonare, som man kan använda i mörkrummet, och som inte slöjar kringliggande fotografiskt material. Dock innehåller dessa tonare Tiokarbamid, som anses vara cancerframkallande. Pincetter och handskar gäller förstås, och att man inte dricker tonaren.

J. Patric skrev:
Det luktar ammoniak. Häller man syra i selentonare så kan vätecyanidgas bildas, som används i gaskamrarna i USA. Inget man vill om man är instängd i ett rum precis. :-/..........

Jovisst gör det så, förmodligen är det "bara" ammoniak också men det är kraftigt retande.
Man kan ju andas in salpetersyra om man fått i sig ammoniakångor. Tillsammans bildar de då salmiak som är ett tämligen ofarligt salt, men man får inte spilla syran i toningsbadet.......
Nä, skämt åsido så förordar jag att man sysslar med detta utomhus - eller i dragskåp. Men hur många har ett sådant i fotolabbet?
Us

Sonnaren skrev:
Jovisst gör det så, förmodligen är det "bara" ammoniak också men det är kraftigt retande.
Man kan ju andas in salpetersyra om man fått i sig ammoniakångor. Tillsammans bildar de då salmiak som är ett tämligen ofarligt salt, men man får inte spilla syran i toningsbadet.......

Salmiak brukar ju användas tillsammans med lakrits i godis, så om man sniffar på ammoniak och salpetersyra så man man kanske även dra in lite lakritspulver och njuta. Men det är lite komplicerat. :-| (Do not try this at home)

Nä, skämt åsido så förordar jag att man sysslar med detta utomhus - eller i dragskåp. Men hur många har ett sådant i fotolabbet?
Us

Bra ventilation och bara kortare toningssessioner rekommenderas i alla fall, om man gör det inomhus.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar