Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gråfilter

Produkter
(logga in för att koppla)

badboll

Aktiv medlem
Läste någonstans att man skulle ha ett avtonat gråfilter om man ska fota i fjällen.
Går det inte med ett vanligt gråfilter?
Vad är skillnaden?

De "vanliga" gråfiltren är jämnt grå över hela ytan medan de avtonade grå är mörkare i ena änden för att sedan blir ljusare och ljusare till helt klart. De avtonade gråfiltren gör sig bäst i kvadratiskt format då man kanske inte alltid vill placera horisonten i mitten av bilden.

Hej Emil

Ett avtonat gråfilter är grått på halva ytan med en mjuk övergång mellan den grå och den genomskinliga ytan. Syftet är att minska kontrasten mellan tex en ljus himmel och det övriga landskapet. På så vis kan du få bra teckning på både landskap och molnen på himlen.

Ett vanligt gråfilter är grått över hela ytan, och syftet är att åstadkomma långa exponeringstider (om man tex vill ha rörelseoskärpa) även om det är ganska ljust.

Hälsningar Roine W

Det går alldeles utmärkt att vara utan det här filtret under fjällfotografering.En av många myter.Skulle jag satsa på ett "fjällfilter" så är det ett vridbart polfilter,som berett mej mången glädje under 30 års fotograferande i fjällen...

Vad bra!
Kan givetvis skaffa ett sånt filter men om det inte är ett "måste" så slipper jag ju helst.
Ett vridbart polfilter har jag, tänkte använda det också.
Ska kanske åka till fjällen i norge senare i höst, kring Geiranger och där.
Kan bli rätt bra med polfilter skulle jag tro,

Någon som varit där och fotat?

walter-g skrev:
Det går alldeles utmärkt att vara utan det här filtret under fjällfotografering.En av många myter.Skulle jag satsa på ett "fjällfilter" så är det ett vridbart polfilter,som berett mej mången glädje under 30 års fotograferande i fjällen...

Intressant! Jag är nämligen själv på jakt efter ett avtonat gråfilter. Anledningen till att jag vill ha det är att få till en bra exponering både på himmel och mark.
Jag har redan ett pol-filter, men hur menar du att man kan åstakomma samma effekt med ett sådant?
"Pol-filter effekten" är ju beroende på hur solen faller mot objektivet?
Jag har ingen djupare filter-kunskap, så förklara gärna!

Hälsningar,
Per

I denna bild har jag brukat ett avtonat gråfilter. Mitt är av fabrikat Cokin. Kan användas antingen i speciell hållare, eller så kan man hålla filtret framför kameran med ena handen. Ljusmätningen gjord mot marken innan filtret placerades framför linsen, beroende på att annars blir kameran lurad av filtrets dämpande effekt.

vilka är mer användbara av de avtonade gråfiltren? är det ett så kallat fullt eller en som har en mera skarp gräns på mitten.

exempel bilden är väl med en som har en gräns på mitten om jag inte har fel. eller har jag?

jo jag vet att det är svårt att svara på och att det beror på vad man fotar men så här allmänt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar