Clevinger
Aktiv medlem
Jag tänkte att det skulle vara kul att prova att fota med gråfilter (i första hand vanligt men kanske även halvtonat). Jag har idag endast ett 18-105 mm objektiv men kommer snart att skaffa ett fast 35/1.8. Filter verkar vara dyrt och objektiv har olika diameter. Jag läser om cirkulära och fyrkantiga filter, stepringar och filterhållare etc, utan att bli så mycket klokare.
Min fråga är därför vad en amatör bör satsa på utan att ruinera sig (men med undvikande av skräpprodukter). Finns det några köpvärda "filterset"? Vilket är det smidigaste/billigaste sättet att kunna använda samma filter till flera objektiv trots olika diameter, eller är det över huvud taget inte att rekommendera?
Alla filtertips mottages tacksamt!
/Kalle
Min fråga är därför vad en amatör bör satsa på utan att ruinera sig (men med undvikande av skräpprodukter). Finns det några köpvärda "filterset"? Vilket är det smidigaste/billigaste sättet att kunna använda samma filter till flera objektiv trots olika diameter, eller är det över huvud taget inte att rekommendera?
Alla filtertips mottages tacksamt!
/Kalle
Senast ändrad: