Annons

Gråfilter till objektiv med olika diameter?

Produkter
(logga in för att koppla)

Clevinger

Aktiv medlem
Jag tänkte att det skulle vara kul att prova att fota med gråfilter (i första hand vanligt men kanske även halvtonat). Jag har idag endast ett 18-105 mm objektiv men kommer snart att skaffa ett fast 35/1.8. Filter verkar vara dyrt och objektiv har olika diameter. Jag läser om cirkulära och fyrkantiga filter, stepringar och filterhållare etc, utan att bli så mycket klokare.

Min fråga är därför vad en amatör bör satsa på utan att ruinera sig (men med undvikande av skräpprodukter). Finns det några köpvärda "filterset"? Vilket är det smidigaste/billigaste sättet att kunna använda samma filter till flera objektiv trots olika diameter, eller är det över huvud taget inte att rekommendera?

Alla filtertips mottages tacksamt!

/Kalle

Senast ändrad:
Det finns step-down och step-up hållare. Kommer aldrig ihåg vilken som är vilken. Men de används för att anpassa ett större filter till mindre objektivgänga och tvärtom.

Jag kan bara säga hur jag löste motsvarande problem - jag köper pol och grå filter som 72mm och har sedan stepringar för att få dem att passa på objektiven med mindre gänga - ser lite knepigt ut kanske, men det fungerar bra. Halvtonade gråfilter är en annan sak och där har jag någon trist plasthållare som gör dem justerbara - ingen superlösning direkt, men det fungerar oki iaf.

En nackdel med "min" lösning är att man ofta missar möjligheten att montera orignal motljusskyddet - det är ett problem som jag delvis löser med ett gängat gummi motljusskydd diametet 72mm.

UV-filter däremot har jag minst ett i varje dimension som jag har gängor på objektiven, då man ofta vill kunna ha det på mer eller mindre alltid och därmed inte accepterar nackdelen med motljusskydd som inte passar.

http://www.flickr.com/photos/bengt-re/3867332982/in/set-72157613618669882/
Här ser man en stor nackdel - risken att skada den sköra af mekanismen är uppenbar med extra mycket skräp framför och ingen möjlighet att skydda det mot slag med motljusskyddet.

kaffebrus ringar är billiga, men fungerar faktiskt bra.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto