** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Gråfilter, rekommendationer och tips?

Produkter
(logga in för att koppla)

fmattis

Aktiv medlem
Hejhej,

traskade runt å det ystraste med min halvnya ögonsten häromdagen, en kompaktkamera av absolut fräsigaste snitt - Rollei 35 SE - och insåg att sommardagar äro ljusa även i mörkaste Sverige. Och att slutarna var slöare förr.

Med 200-ASA-film i dagsljus fick jag knäppa de flesta bilderna med kortaste tiden (1/500 s) och bländare runt 16. Inte så kul när man vill använda det skarpa fina Sonnar 2,8/40-objektivet på långt större bländaröppningar! Och dessutom kanske slutarens snabbaste tider inte är lika mycket att lita på, vad vet jag.

Så nu har jag insett att jag behöver skaffa gråfilter för att hantera såna dagsljussituationer.

Frågan är hur pass mörkt gråfilter man ska skaffa, har ni några tips och råd?
Generellt sett blir de allt dyrare när man väljer nåt som känns tillräckligt mörkt för att vara användbart (typ mer än 2-stegs)... Det finns nåt 3-stegs som inte är så fasligt dyrt, och sen finns det t ex 6-stegs... det kanske vore nåt? Jag kan ju utan problem öka slutartiden uppemot 4 steg vid behov, och det ger mig 2-6 stegs ökning av bländaröppningen, vilket vore ganska lagom. När solen lyser, men kanske inte när den går i moln eller inomhus dagtid.

Ni som är erfarna får gärna tala ut! :)
Dessutom vet jag inte om det finns några andra ouppenbara detaljer man bör känna till om olika sorters gråfilter. (En sak som är säker är dock att kameran ifråga har en separat sökare och man lider alltså inte av förmörkad sökarbild pga gråfiltret.)

Hur är det med vinjettering pga gråfilter, blir det nån märkbar sådan? Jag menar, ljuset i bildens hörn passerar ju snett genom gråfiltret och får därmed en lite längre väg att färdas genom filtret.

I en annan tråd härinne pratades det om att sätta 2 st gråfilter på varann, men... det känns inte lika lockande om jag ska vara ärlig. (Jag tillhör inte religionen där man förespråkar att ha "skyddsfilter" och annat skräp ivägen för kameran.) :)

tackar på förhand
Mattias, Gbg

/mr

Varför inte peta i ISO100 film under sommartiden, eller kanske tom ISO50?

Räcker gott och väl även när molnen kommer fram på sommaren.
Jag har själv aldrig haft behovet av nåt mörkare än ett 2stegs.

/Henri

eatfrog skrev:
Varför inte peta i ISO100 film under sommartiden, eller kanske tom ISO50?
Bl a för att det finns nätter på sommaren också! :)

2 stegs mindre filmkänslighet och 2 stegs gråfilter skulle ge mig... bländare 4 trots kortaste slutartiden. Jag tror absolut att jag vill ha fler steg, och dessutom byter jag inte film lika ofta som underkläder.

B+W 102 är ett tvåstegs gråfilter pch B+W 103 ett trestegs. Med det så får du tider med en 200 ASA-film som om du hade en på 50 ASA respektive 25 ASA.

Rekommenderar att du köper ett högklassigt filter eftersom du har så pass bra optik på kameran.

http://www.aifo.se säljer B+W-filter.

Men med ett 3-stegsgråfilter jag skulle med kortaste slutartiden ändå bara komma ner till bländare 4, ja kanske t o m 5.6 om jag har 400-film i kameran (vilket jag oftast har, men detta vågade jag inte säga med risk för att folk ska hojta ännu högre om filmbyte! :)

Inte konstigt att man aldrig ser bilder tagna med vidöppen stor bländare i dagsljus, kamerornas slutare hänger ju inte med så långt. Men jag vill kunna ta såna bilder ändå...
Därför har mina tankar gått till 6-stegsfilter och liknande, ovetande om deras ev för- och nackdelar.

Visst, man skulle kunna ha 2-stegs + 3-stegs eller 2 st 3-stegs, men jag antar att det är onödigt både ur ströljussynpunkt och när det gäller att inte få vinjettering från filterringarna? Dessutom vore t ex filteruppsättningen 3+6 flexiblare än 3+3.

Tackar för Aifo-tipset (men 30,5mm-filter fanns inte i listan)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar