Annons

Gråfilter och polfilter

Produkter
(logga in för att koppla)

aik_putte

Aktiv medlem
Jag skulle behöva lite rekommendationer om gråfilter och polfilter.
Jag har aldrig använt annat än UV-filter (vilket inte gör någonting...)

För det första så vill jag gå runt med kameran och fota lite snabbt utan planering, typ byggnader, gator, byar och natur.

För det andra vill jag sätta upp kameran med stativ vid någon fin plats och få till fina landskapsbilder.

Jag har Canon 70D med Canon 10-18 och 24-105.

1. Kan jag ha ett polfilter på varje objektiv för att få till lite häftigare himmel och färger etc? Om jag bara går runt och vill fota snabbt, måste jag hålla på och ställa in filtret hela tiden?

2. Kan jag ha en filterhållare som går att sätta på båda objektiven när jag vill (med adapter redan fastsatt) och sedan sätta dit valfritt filter? Kan jag ha polfiltret på objektivet hela tiden eller måste den sättas i filterhållaren?

3. Kan ett gråfilter göra någon nytta om jag vill fota landskap där det inte finns något vatten? Kan man ändå få till dramatiska effekter?

4. Vilka typer av gråfilter skulle jag behöva? Ska det vara "helt" gråa eller bara halva? Ska det vara soft eller hard? Hur många stopp kan jag behöva vid dagsljus och skymning?

5. När det är becksvart ute så är väl gråfilter meningslöst? Är polfilter bra att ha även om det är mulet?

6. Är polfilter det enda rätta om jag ska fota genom fönster från helikopter och flygplan?

Här är några exempel på bilder jag tagit, jag skulle vilja "förbättra" dom lite grann utan att sitta i Photoshop och ändra allt.

http://phbuss.1g.fi/gallery/Fotogalleri/Island - Grönland - Alaska september 2014/IMG 4772.jpg

http://phbuss.1g.fi/gallery/Fotogalleri/Island - Grönland - Alaska september 2014/IMG 5240.jpg

http://phbuss.1g.fi/gallery/Fotogalleri/Island - Grönland - Alaska september 2014/IMG_5360.jpg

http://phbuss.1g.fi/gallery/Fotogal...oq, Nuuk Grönland september 2013/IMG_1509.jpg
 
Oj, många frågor.

Skall försöka så gott jag kan.

1. Kan jag ha ett polfilter på varje objektiv för att få till lite häftigare himmel och färger etc? Om jag bara går runt och vill fota snabbt, måste jag hålla på och ställa in filtret hela tiden?

1a. Ja du kan ha ett polfilter på varje objektiv men det kostar i onödan.

1b. Polfilter är inget man direkt fotar snabbt med då du måste ställa in det, tänka på infallsvinkel osv.

2. Kan jag ha en filterhållare som går att sätta på båda objektiven när jag vill (med adapter redan fastsatt) och sedan sätta dit valfritt filter? Kan jag ha polfiltret på objektivet hela tiden eller måste den sättas i filterhållaren?

2a. Osäker på om det finns något system där man kan koppla loss själva filterhållaren snabbt och bekvämt från objektivadaptern. Någon annan får svara på den.

2b. Du kan ha polfiltret på hela tiden och montera en filterhållare i polfiltrets gänga, men då du roterar polfiltret för att ställa in så kommer det att innebära att du vrider filterhållaren. Bättre att ha polfiltret längst fram.

3. Kan ett gråfilter göra någon nytta om jag vill fota landskap där det inte finns något vatten? Kan man ändå få till dramatiska effekter?

3. Ja, du kan t.ex. få molnen att svepa fram över himlen.

4. Vilka typer av gråfilter skulle jag behöva? Ska det vara "helt" gråa eller bara halva? Ska det vara soft eller hard? Hur många stopp kan jag behöva vid dagsljus och skymning?

4a. "Halva" använder man mest vid horisonter, t.ex. när man vill mörka ned himlen men behålla landskapet ljust.
"Hela" använder man mest för att få svepande rörelse av vatten och moln.

4b. "Soft" är bra vid ojämn övergång från himmel till landskap.
"Hard" är bra när du har en tydlig rak horisonlinje, t.ex. vid havet.

4c. 4, 8 eller 10 får man prova sig fram. Jag började med ett variabelt och köpte sedan ett ND10 för maximal effekt. Kommer troligen att komplettera med ND4 och ND8 senare.

5. När det är becksvart ute så är väl gråfilter meningslöst? Är polfilter bra att ha även om det är mulet?

5a. Ja, ganska meningslöst

5b. Effekten blir inte lika tydlig men det finns oftast ett visst ljus. Har själv inte använt polfilter i mulet så kan inte säkert säga hur stora fördelar du har av det vid mulet.

6. Är polfilter det enda rätta om jag ska fota genom fönster från helikopter och flygplan?

6. Funkar utan polfilter med lite större bländare. Det är först vid riktigt små bländare som man ser smutsen på flygplansfönstret. Har själv inte behövt använda polfilter genom flygplansfönster.

Pust, hoppas det hjälper dig lite på vägen ;)
 
Jag skulle behöva lite rekommendationer om gråfilter och polfilter.
Jag har aldrig använt annat än UV-filter (vilket inte gör någonting...)

För det första så vill jag gå runt med kameran och fota lite snabbt utan planering, typ byggnader, gator, byar och natur.

För det andra vill jag sätta upp kameran med stativ vid någon fin plats och få till fina landskapsbilder.

Jag har Canon 70D med Canon 10-18 och 24-105.

1. Kan jag ha ett polfilter på varje objektiv för att få till lite häftigare himmel och färger etc? Om jag bara går runt och vill fota snabbt, måste jag hålla på och ställa in filtret hela tiden?

2. Kan jag ha en filterhållare som går att sätta på båda objektiven när jag vill (med adapter redan fastsatt) och sedan sätta dit valfritt filter? Kan jag ha polfiltret på objektivet hela tiden eller måste den sättas i filterhållaren?

3. Kan ett gråfilter göra någon nytta om jag vill fota landskap där det inte finns något vatten? Kan man ändå få till dramatiska effekter?

4. Vilka typer av gråfilter skulle jag behöva? Ska det vara "helt" gråa eller bara halva? Ska det vara soft eller hard? Hur många stopp kan jag behöva vid dagsljus och skymning?

5. När det är becksvart ute så är väl gråfilter meningslöst? Är polfilter bra att ha även om det är mulet?

6. Är polfilter det enda rätta om jag ska fota genom fönster från helikopter och flygplan?

Här är några exempel på bilder jag tagit, jag skulle vilja "förbättra" dom lite grann utan att sitta i Photoshop och ändra allt.

http://phbuss.1g.fi/gallery/Fotogalleri/Island - Grönland - Alaska september 2014/IMG 4772.jpg

http://phbuss.1g.fi/gallery/Fotogalleri/Island - Grönland - Alaska september 2014/IMG 5240.jpg

http://phbuss.1g.fi/gallery/Fotogalleri/Island - Grönland - Alaska september 2014/IMG_5360.jpg

http://phbuss.1g.fi/gallery/Fotogal...oq, Nuuk Grönland september 2013/IMG_1509.jpg

När det gäller polfilter så måste du tänka på att det inte fungerar med vidvinkel alla gånger. Du kan få effekt av filtret i delar av bilden men inte hela. Du kan också få problem med vinjettering. Personligen har jag i princip slutat använda polfilter då det går att ordna i framkallningen istället. Det är också skönt att slippa fippla med filter.

Här har du ett exempel:
http://www.furthereast.com/wp-content/uploads/2015/04/Polarizer-banding.jpg
 
När det gäller polfilter så måste du tänka på att det inte fungerar med vidvinkel alla gånger. Du kan få effekt av filtret i delar av bilden men inte hela. Du kan också få problem med vinjettering. Personligen har jag i princip slutat använda polfilter då det går att ordna i framkallningen istället. Det är också skönt att slippa fippla med filter.

Här har du ett exempel:
http://www.furthereast.com/wp-content/uploads/2015/04/Polarizer-banding.jpg

Nej, så vill jag inte ha det.

Om jag ändå vill använda filter och vidvinkel så är det gråfilter och stativ som gäller? Polfiltret kan jag ha på 24-105.
 
Nej, så vill jag inte ha det.

Om jag ändå vill använda filter och vidvinkel så är det gråfilter och stativ som gäller? Polfiltret kan jag ha på 24-105.

Du kan använda polfilter på vidvinkel också men du får vara vaken och kolla resultatet så filtret biter över hela bilden. Vid någon bränvidd kommer det blir fel och det kommer variera från gång till annan. Stativ tycker jag alltid man skall använda vid landskapsfoto. Det ger bäst förutsättningar för skarpa bilder.
 
Och om jag bara vill gå runt på byn med mitt vidvinkel och fota lite slumpmässigt, ska jag skippa filter överhuvudtaget och fippla i Photoshop istället för att få en häftigare effekt? :)

Om vi säger att jag vill gå runt med min normalzoom och ha ett polfilter på, är det då smartare och bättre att ha t.ex. Cokins filterhållare med tillhörande polfilter på och gå runt med det ifall jag vill ha på ett gråfilter senare?
För Cokins polfilter som hör till hållaren kan man inte ha direkt på objektivet? Utan då måste man ha ett vanligt polfilter som sedan inte passar i filterhållaren?
 
Och om jag bara vill gå runt på byn med mitt vidvinkel och fota lite slumpmässigt, ska jag skippa filter överhuvudtaget och fippla i Photoshop istället för att få en häftigare effekt? :)

Jag brukar sätta kameran på bracketing och snabb serietagning, för att sedan antingen kunna köra de olika exponeringarna genom HDR (som ditt skjul t.ex.) eller för att lägga dem på varandra och maska fram t.ex. himlen från den mörka exponering, huset från den normala exponering och den mörka stenmuren från den ljusa exponeringen.

För run-n-gun foto tror jag du ska lämna filtren hemma och istället lära dig njuta av efterbehandlingen framför datorn ;)
 
Om du tar med polfilter genom ett flygplansfönster kan du att få färgskiftningar över bilden, eftersom plasten som innerfönstret är gjort av vrider polariseringen lite hit och dit för olika färger, så att du får en del färger som inte syns utan polarisationsfilter, lite kaleidoskopaktigt.

Transparenta plastsaker kan vara roliga att fotografera med polarisation, kanske särskilt med polariserat ljus, dvs att man belyser genom plastföremålet med polarisation och fotograferar med polarisationsfilter. Men för att ta landskap eller molnformationer från flygplanet är det sällan lyckat.
 
Om du tar med polfilter genom ett flygplansfönster kan du att få färgskiftningar över bilden, eftersom plasten som innerfönstret är gjort av vrider polariseringen lite hit och dit för olika färger, så att du får en del färger som inte syns utan polarisationsfilter, lite kaleidoskopaktigt.

Transparenta plastsaker kan vara roliga att fotografera med polarisation, kanske särskilt med polariserat ljus, dvs att man belyser genom plastföremålet med polarisation och fotograferar med polarisationsfilter. Men för att ta landskap eller molnformationer från flygplanet är det sällan lyckat.

Tack för era tips!

Och Urban, det var nytt för mig, jag trodde verkligen polfilter skulle hjälpa :)
 
Gråfilter använder man enbart när man verkligen behöver det för att uppnå en viss effekt och är inget de flesta går runt med på kameran dag ut och dag in.

Ex:
- Lång slutartid för att släta ut rörelser. Vatten blir till dimma, moln till dis och torg fulla med folk blir folktomma (utom de personer som är helt still).
- För att kunna ställa in stor bländare för att få kort skärpedjup även under kraftigt ljus.
- Panorering i samband med rörelser.
- För att få rätt slutartider vid videofilmning.
 
1. Kan jag ha ett polfilter på varje objektiv för att få till lite häftigare himmel och färger etc? Om jag bara går runt och vill fota snabbt, måste jag hålla på och ställa in filtret hela tiden?
Polfilter måste ställas in, dvs vridas tills du får den effekt du vill ha.
För att fota snabbt skulle jag inte använda något filter alls. Filter är något man sätter på när man märker att man behöver det.

4. Vilka typer av gråfilter skulle jag behöva? Ska det vara "helt" gråa eller bara halva? Ska det vara soft eller hard? Hur många stopp kan jag behöva vid dagsljus och skymning?
Jag tycker att halva är mer användbara än hela vid landskapsfotografering. Det för att himlen oftare är ljusare än marken. Jag använder soft 2/3 stop.

6. Är polfilter det enda rätta om jag ska fota genom fönster från helikopter och flygplan?
I små sportflygplan och helikoptrar brukar det gå att öppna fönstret om man vill fota. Bäst brukar det vara att flyga utan dörrar. Det är rätt pirrigt i början, men man vänjer sig snabbt om man koncentrerar sig på fotograferandet. Hörselskydd är att rekommendera.

Fönster i flygplan är oftast av härdad akryl eller liknande. De ser förfärliga ut genom ett polfilter.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.