Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gråfilter mm

Produkter
(logga in för att koppla)

SilentNajT

Aktiv medlem
Jag har ännu inte riktigt fattat allt detta med gråfilter och färgfilter och så, men nu känner jag att det är dags att börja bekanta sig lite med detta.

Jag har kollat runt lite på olika sidor te.x cyberphoto men jag kan inte hitta någon affär som säljer filter som är rektangulära, bara filter som du skruvar fast i objektivgängan.
Jag har även inte heller riktigt fattat hur man fäster dom rektangulära filterrena.

Finns det något *sett* med filter man kan köpa någonstans?

Har 2 st objektiv som ja kommer använda tillsammans med filerna. ett med 72mm och ett 77mm

Alla svar och tips angående gråfilter tas imot tacksamt

Mvh Nicklas

Rektangulära filter finns bland annat hos Scandinavian Photo, då av märket Cokin (som jag inte rekommenderar pga dålig kvalitet och färgäkthet). Även Aifo och Dito har fyrkantiga filter. Lee, Singh-Ray och Hitech är andra vanliga märken.

Man börjar med att skruva fast en sk adapterring med lämplig diameter i objektivet. Dessa ringar finns i många olika innerdiametrar, oftast 49-77mm, men har en och samma ytterdiameter. Utanpå denna ring sätter man en filterhållare i plast eller aluminium och i den stoppar man sina filter.

Nybörjarpaketet består i ditt fall av två adapterringar (72+77mm), en filterhållare och filter. I dagens digitala fotovärld är det i princip bara graderade gråfilter som är aktuella, de finns i olika styrkor och används för att mörka ner t.ex. en ljus himmel för att den inte skall bränna ut om man exponerar efter marken. Oftast finns de dessutom med olika typer av övergångar som passar olika horisonter, t.ex. hård övergång för raka horisonter (hav) och mjuk övergång för mer oregelbundna horisonter.

Jag har själv ett antal Hitech-filter som jag köpt från Formatt i England men de finns även hos Dito. De är av standard "P-storlek" så de passar ganska bra även i hållare från andra märken.

Det finns också heltäckande gråfilter som används för att mörka ner hela bilden, t.ex. om man vill ha extremt kort skärpedjup i solsken eller vill "ludda till" rinnande vatten. De finns både i fyrkantig och rund form men när man går upp i styrka (>5 steg) bör man satsa på runda filter för att minska risken för att ströljus letar sig in mellan filter och filterhållare.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto