Annons

Gråfilter för att ta bort ljus

Produkter
(logga in för att koppla)

Christina

Aktiv medlem
Nu har jag letat i alla filter -trådar...utan att bli klokare. Som relativ nybörjare har jag upptäckt problemet med "för ljust" för att kunna ha de långa slutartider jag vill ha.(tex rinnande vatten, multiexponeringar) Har förstått att lösningen är gråfilter. Men vilken slags? Vilka alternativ finns? Och VAR kan jag köpa dem i Gbg?

Har insett att de vanliga fotoaffärerna inte kan hjälpa en om man inte har exakt prod. nr och knappt då.

Tacksam för tips!

Filtren brukar kallas "neutral density"-filter, förkortat ND. ND2 fördubblar exponeringstiden (ett steg), ND4 ger fyra ggr så lång tid (två steg), osv.
Visst ska en fotohandlare kunna ta hem ND-filter åt dig. Byt till en seriös handlare annars. De stora filterproducenterna, t.ex. Hoya, har ND-filter i sortimentet. Cokin borde oxå ha ND-filter, gissar jag.

En sak att tänka på: Det är svårt att tillverka ND-filter med en perfekt neutralgrå färg. Vissa måndagsexemplar kan ge färgstick.

PS. Ett alternativ till ND-filter är att byta till en film med lägre ISO-tal, men det visste du säkert redan.
PS2. Ett polfilter kan vara ett alternativ till ND-filter. Polfiltret stjäl 1,5-2 steg normalt. Polfiltret påverkar iofs färger oxå, vilket du kanske inte vill?

De filter du talar om kallas ND filter och finns i olika utföranden och styrka. Det finns lite olika alternativ. Antingen kan du köpa ett ringformat filter(glas)med gänga eller ett som är 4 kantigt och som du stoppar i en hållare. Dessa kan sedan vara antingen av plast eller av glas.Det enklaste om du inte redan använder systemet med en hållare (Cokin fabrikat bla) är att skaffa en med gänga.
Själv har jag en Hoya NDx8 vilket innebär att ljuset som kommer in reduceras till en 1/8 (tre bländarsteg). 2 och 4 finns även. Tycker att jag oftast behöver en 8:a, särskilt om det är ljust ute. Ibland räcker det inte till och då tar jag fram ett polfilter för att tappa ytterligare 2 steg.
Var du ska köpa? Scandinavianphoto på nätet är bra och du hittar många filter där. Dessa är inte svåra att få tag på.

mvh

Johan

Hej

Jag var i Göteborg för några veckr sedan, och jag hittade två affärer som hade filter. Jag var oxså ute efter ND filter. Dels så har du Bildemans Foto på Övre husargatan 23 och sen så har du Fischer foto som ligger på Avenyn..dom kan jag rekomendera.
Mvh: /Micke

Ett tredje alternativ är att köpa ett avtonat gråfilter istället. Dessa är tonade på den ena halvan och klara på den andra. Övergången mellan områdena är mjuk för att skillnaden i bilden inte skall bli för abrupt.

Om du justerar filtret i hållaren så bara den tonade delen är framför objektivet blir effekten densamma som med ett vanligt gråfilter. Men som bonus har du också ett filter som du kan tona ner valda delar av bilden selektivt med. T ex för att mörka ner ljusa himlar.

Cokin gör billiga hållare. Finns att beställa på t ex Scandinavian Photo. Deras filter är inte de mest välrenommerade (många rackar ner på dem, men de flesta verkar använda dem ändå) men filter från andra tillverkare som t ex Hitech passar också i hållaren.

Förutom de butiker som Micke30 skrev om så har du två till som brukar ha det mesta: Kodak Image i Fokus-huset i Gårda och Poppens foto på Kungsgatan närmast Rosenlund.

Hälsar Stergios

Då blir det nog ett Hoya ND8. Tack alla för hjälpen. Forumet är verkligen toppen-enkelt sätt till snabba kloka svar!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar