Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"Grå hinna" på stående jpegbilder med min D200

Produkter
(logga in för att koppla)

adorafoto

Ny medlem
Jag har upptäckt något märkligt med min nyinköpta D200. Om jag fotar jpeg så blir det som en grå hinna över bilderna när jag tar stående bilder, men inte på liggande bilder från samma fototillfälle. Jag pratar om helt obehandlade bilder direkt ur kameran. Känns som kameran inte hanterar kontasten ordentligt, men jag är så grön på digitalfoto ännu att jag kan vara helt ute och cykla. Är det fel på just min kamera, på inställningarna, en brist i D200 generellt eller vad beror det på? Har ni kloka människor någon aning eller har någon råkat ut för samma problem?

/Camilla

Gå till handlaren du köpte kameran av och förklara problemet, alternativt skicka in bilder till Internetleverantören du köpte kameran av.

Har du kollat på histogramet att bilderna är korrekt exponerade?
Att vända kameran från liggande till stående kan förändra exponeringen eller mätningen ganska mycket.

Testa mot ett motiv som är jämnt belyst och fyller ut hela bilden så att exponeringen blir exakt likadan när du vänder kameran.

Det händer i sällsynta fall att det är rejält fel på sensorn eller elektroniken i en helt ny kamera. Då byter säljaren förståss ut kameran mot en ny fungerande (möjligtvis lagar kameran). Lägg gärna upp 2 små bilder (ca 280x420 pixlar) en liggande korrekt och en stående felaktig, gärna på samma motiv. Jag tror att du kan få svar ganska omgående vad som är fel på kameran då.

Tack för tipsen! Ska kolla med min återföräljare i kväll. Jag har tagit bilderna med P-läget inställt, tyvärr har jag inga bilder jag kan kolla histogrammet på där jag sitter nu, men jag ska titta i kväll.

Spontant: Kan det vara så att du har ett ojämnt motsljusskydd, som gör mindre verkan ståendes? Detta brukar nämligen yppa sig i sämre kontrast vilket kan upplevas lite gråhinneaktigt.

Tyvärr har jag inget motljusskydd alls på kameran. Det sjuka är att när jag tittar på bilderna så har jag inte en enda stående bild som ens är i närheten av det jag får ut av de liggande bilderna. Har nu tittat igenom ca 1000 bilder i pappersformat tagna med 35-70/2,8 eller 80-200/2,8 och det är bilder både tagna med den inbyggda blixten, med en SB-800 och utan blixt, bilder tagna både utomhus och inomhus och INGEN är riktigt bra. Alla är tagna i p-läge och förmodligen med samma af-inställningar.

Pratade med återförsäljaren på eftermiddagen och visade papperskopior och deras förklaring var ganska osäker. Fick numret till Nikon support så jag ska ringa dit i morgon. Känns bara så otroligt konstigt att en kamera som denna inte ska klara av att exponera rätt en enda gång oavsett optik, motiv och ljusförhållanden - bara för att det är stående bilder!!!

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto