ANNONS
Annons

Gräspollen + Naturfotografering ???

Produkter
(logga in för att koppla)

Jeppe

Aktiv medlem
Hej alla glada, nu står gräset i full blom och mina ögon blir igenmurade efter 15 minuter i gräset. Någon som känner igen sig?

I så fall vilka mediciner tar ni ?
Finns det något starkt receptbelagt ?

Själv tuggar jag versal och tar lomurdal ögondroppar som har en tveksam verkningsgrad.

Tänkte man kunde få lite tips innan man springer till doktorn och klagar.

Jag stannar inne...det funkar inte alls att krypa trots sprutor och tabletter... Flytta tlll yttre västkusten är ett alternativ för oss stackare...

Hej Jesper
Det du pratar om var jag hårt drabbad av i yngre år, och det var inte kul.Jag har haft tur för allergin har försvunnit med åren.Vet inte vad det finns för mediciner just nu men min son som också är drabbad av detta, har tagit några sprutor under vinter och vår. Detta har gjort honom helt symtomfri för första gången i hans liv. Det är väl för sent att ta sprutor nu, men du kan ju tänka på det inför nästa år.Jo nu kom jag på en sak, det lär finnas receptfria tabletter på apoteket som ska vara ganska bra, så hör med dom.Sen finns det ju receptbelagda, men dom blir man väldigt trött av.

Lycka till
Lars-Göran

Tack så mycket Lars-Göran! Jo det är jobbigt att åka en bit och ta en bild för att sedan åka hem igen..Får nog ta och höra med läkaren om e receptbelagda...hellre trött än att inget se..blir lite jobbigt att ligga och titta i sökaren.

Mats....Helsingborg är väl ganska nära yttre västkusten ;)

Lyprinol säljs på hälsokost o funkar faktiskt kanonmycket bättre än allt jag testat tidigare.

där innefattas allt fån sprutor till tabletter o ögondroppar......

Ett tips till alla pollenallergiker i Stockholmsområdet,
Stockholms Astma & Lungmottagning
08 720 39 10
Har brottats med hösnuva hela livet och det här är första stället som har lite koll.

Själv knaprar jag Zyrlex (receptfritt) och suger i mig Pulmicort (recept), visserligen främst mot katter (som vi har två av), men jag känner även av pollen.

Annars kan man flytta till Norrland; Där finns ju knappt någonting förutom tall & fjällbjörk! :)

/Fredrik (f.d. Norrlänning)

Besvären lär inte upphöra om du köper ett Sigma 180 macro,men det blir roligare då..hehe..nej jag skojar bara..har själv pollenallergi,främst björk och rhinocort spray hjälper för mig....funkar inte dom receptfria så är nog ett besök hos farbror doktorn att rekommendera....men hav tröst ändå..gräset blommar över..
mvh/gunte..

Jo..men Gunte..jag tänkte att med ett 180 mm macro behöver man ju inte krypa runt i gräset... ;) hehe.. nä men det får nog bli ett besök hos doktorn...men som du sa det blommar ju över...även om det brukar ta 1-1½ månad innan besvären är borta. Man får se det från den ljusa sidan, desto varmare, desto snabbare blommar det över...180mm eller ej.... Hehheeh...

Ja, gräset är ett jobbigt fenomen under vissa perioder. Jag käkar clarityn, tar ögondroppar och nässpray. Det hjälper kanske till viss mån, men symptomen försvinner definitivt inte helt. Speciellt inte kliande ögon. Nu är det okej..men förra helgen efter en gräsklippning var det grymt. Verkligen "igenmurad" var man då må jag säga.

Det där med sprutorna som nämndes verkar vara något att testa nästa sommar. Är din son helt symptomfri, Lars-Göran? Får han några biverkningar av sputorna..såsom tex trötthet?

Tänk vad skönt det hade varit att slippa denna allergi och verkligen kunna njuta fullt ut av en svensk högsommar..

/JP

Sen femton år eller så tillbaka har jag tagit receptbelagda tabletter, receptbelagda ögondroppar, receptbelagd nässpray, bricanyl och pulmicort. Utan något speciellt bra resultat.

Nu äter jag receptfria Clarityn, tar Livostin ögondroppar och nässpray, och det fungerade till en början bra, men sen gräspollenhalterna ökade känner jag definitivt av det...

Jag får numera fika inomhus, och något macro:ande i gräset är det definitivt inte tal om. Har varit tapper och åkt till Roskildefestivalen ett par somrar, men i år skonar jag mig själv och stannar hemma.

Isbitar i en handduk att lägga på ögonen är skönt när det kliar som mest. www.pollenrapport.com för de som råkat missa den.

/Joakim

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar