Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

GPS-positioner på datorn

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromer

Aktiv medlem
Jag har en K1:a och har ofta GPS påslagen. Man kan öppna en bild i taget på Google Earth och se positionen.
Men...finns det något program där man kan öppna och se positionerna på flera bilder samtidigt på en karta??
Jag hittar ingen information om detta. Måste man ha GPS spårning på??
Det skulle vara bra att se en överblick över var man varit och var de olika bilderna är tagna i efterhand.

Man kan göra sånt med Google Earth genom att skapa en KML-fil som kopplar bildfiler till GPS-koordinater.

Jag minns inte längre var jag hittade det men det finns färdiga verktyg för att skapa sådana KML-filer.

Nu har Google lagt ner det, men gratisprogrammet Picasa kan visa positionen för alla geotaggade bilder i en mapp på en gång.

Nikon ViewNX2

Nikon har ett prg som heter ViewNX2 som kan visa flera positioner samtidigt. Finns att ladda ned gratis på Nikons hemsida.

Jag provade ViewNX2 nu med JPEG-filer från en Olympus TG-4, men menyvalet "Map View" i View-menyn är utgråat. Hur gör man för att kunna välja det?

Jag ser bilderna i "Granskarn" och när jag klickar på "Kartvy", så visas de på kartan.
Ser att den senaste versionen är 2.10.3. Min version är 2.8.0. Kanske har de ändrat i den nya versionen?

Jag ser bilderna i "Granskarn" och när jag klickar på "Kartvy", så visas de på kartan.
Ser att den senaste versionen är 2.10.3. Min version är 2.8.0. Kanske har de ändrat i den nya versionen?
Jag har 2.8.2. Tydligen måste man välja kartvy genom att klicka på Kartikonen på översta raden. Då bockas "Map View" för i "View"-menyn och en ruta visas där bilder med GPS-info visas med "pins". Någon karta syns dock inte som bakgrund. Det hjälper inte heller att välja "Satellite". Bakgrunden är jämngrå.

Jag testade med två bilder jpeg-bilder fotade med en iphone som jag fått på mejl.
Öppnade Nikons gratisprogram ViewNX-i och pekade ut mappen där bilderna låg tillsammans med några andra.

Klickade sedan på fliken Karta i programmet och samtliga bilder med GPS data i sig visades på samtidigt kartan.

Nikon View NX2 är en gammal programvara som uppdaterades senast 2015. Den är numera ersatt av Nikon View NX-I.

Viking

Programmet Viking har flera gpsrelaterade funktioner och kan visa position på karata t.ex. för filerna i en map. http://viking.sf.net/

Har tidigare också använt geosetter för att tagga raw-filer med positionsdata från en garmin-fil.
/Sören

Tänkte också tipsa om Viking, som jag visserligen knappt har använt men som jag har funderat på att använda någon gång när behovet uppstår. Jag har bara gjort ett par snabba tester, som t ex den här kartan med några geotaggade bilder från Malta.

Bilagor

• Malta_vikingbildkarta.png
    Malta_vikingbildkarta.png
    180 KB · Visningar: 29
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar