Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

GPS moj

Produkter
(logga in för att koppla)

Linmajon

Aktiv medlem
Just som man trodde Patentverket kunde lägga ner släpper Sony en rätt enkel, innovativ och supersmart fotopryl.(tycker jag)
http://www.dpreview.com/news/0608/06080202sonygpscs1.asp
Kolla länken till exempelsidan med.
Såvitt jag förstår kommer den att funka bra helt oavsett kamera. Den synkar bara datum/tid med bilderna i ett program efteråt.
Kan jag få en anledning att INTE köpa en sån?
 
Hej!
Redan i dag finnas det flera program som synkar bild och position med en standard-GPS. I bifogad länk ser ni ett exempel på detta.

Just det programmet har en kollega till mig knåpat ihop. Det enda man får tänka på (i alla fall i det programmet) är att ta en bild av GPS-displayen så att man kan synka tiderna mellan GPS och kamera.

http://www.fotografiska.org/testarea/georef/Index.html

Vore väl en bra ny funktion på fotosidan att kunna lägga in på kartan var bilderna är tagna?

mvh Mattias
 
Senast ändrad:
Som jag förstått det så har Sonys produkt ingen display där man kan se tiden vilket gör att man inte kan göra som Mattias kompis och fotografera av den för att kunna göra förskjutning av tidsstämplarna om kamerans klocka inte går helt rätt. Nu måste man vara mycket mer noggrann med att sätta tiden och där är det lätt att brista (Jag glömde sätta klockan till sommartid på ena kameran och när jag gjorde ett webbalbum med bilder från två kameror som skulle sorteras i tidsordning blev det pannkaka, evenemanget var ungefär en timme långt. Det är lätt att glömma sådana detaljer...)

Alternativet där man kopplar GPS:en direkt till kameran undviker ju detta problem. Dock så är det dyrt och inte alla kameror har denna möjlighet.

Sonys produkt är väl en kul pryttel, men då skaffar jag nog hellre en riktig GPS, som har fler användningsområden, bättre batteriprestanda och ger mig möjlighet att koppla ihop med annan utrustning. Inom en snar framtid kommer vi nog få se GPS-mottagare i kameror.
 
Underbart, jag bara älskar såna där småprylar :D Annars använder jag en iPaq med GPS-hållare i bilen, en alldeles utmärkt lösning på bil-GPS där man får en mycket användbar dator på köpet.
 
Lånar tråden lite å de e säkert fel froum men ni får plocka bort det isf.

Jag har en sån där Sony GPS och jättenöjd med den. Har fixat så den synkar ihop bilderna jag plåtat så man får upp dom i Google Earth bland annat. Har även trixat till det så man kan få upp flygbilder från Eniro bland annat när man klickar på en testbild i mitt privata fotoalbum på nätet.

Tänkte försöka få det mera automatiskt men får inte till det.

Sitter och knappar ASP och Visual Basic bland annat och har stött på ett problem. Jag får ut diverse information från EXIF-taggarna som till exempel ExposureTime, FNumber, ExposureProgram, ShutterSpeedValue, Flash, FocalLength med mera.

Någon som har någon ide hur man gör för att läsa ur EXIF-taggarna GPSLatitudeRef, GPSLatitude, GPSLongitudeRef, GPSLongitude, GPSTimeStamp, GPSStatus och GPSMapDatum?
 
jimh skrev:
Jag rensade upp lite eftersom mer än halva tråden kom att upptas av gnabb.
Vad sjutton är nu detta? Sedan när cencureras diskussioner och debatter på Fotosidan bara för att det uppstår ett sidospår?

Det visade sig ju till sist att den som gnabbade verkligen hade missuppfattat de potentiella användningsområdena för en GPS, som han också medgav. Han bad dessutom om ursäkt. Åtminstonde ett par av de förklarande inlägg som ledde fram till detta skulle väl kunna vara av intresse av andra också?

Att någon timmas debatterande raderas hux flux motiverar en ju knappast till att bidra i dessa forum i framtiden. Dåligt tycker jag!

/Besviken

PS. Detta inlägg är du välkommen att flytta om du tycker att det förorenar din fina tråd, men jag hoppas fortfarande på ett förtydligande om vilka regler som gäller, så att jag inte skriver en massa inlägg i onödan i framtiden.
 
Här er jag enig Mårten

Inte har vi varit så jäklig i tottarna på varandra att Mester Jim borde radera.....

Tråkigt att han raderade min ursäkt.

Oxå besviken och undrande./Erik J
 
Jag tänker inte diskutera detta vidare i en tråd som handlar om gps. Men i reglerna finns bla stycken om att hålla sig till ämnet, driva diskussioner framåt, ironi bör undvikas mm. Läser ni så inser ni nog. Att jag tog bort inläggen beror helt enkelt på att tråden var helt förstörd eftersom bråket tog upp mer plats än ämnet.
 
Som svar på ursprungstråden så tycker jag som ett par andra att användningsområdet för en gps man inte kan få positioner från ute i skogen är något begränsat. Speciellt när en riktig gps gör samma jobb till samma eller lägre pris - och dessutom kan användas för navigering.

Min nya gps har inbyggd mobiltelefon och kamera. Och den geokodar bilderna automatiskt. Sen att kameran är den värsta dynga som lämnat Japan sen Sony DKC-ID1 i mitten av nittiotalet är en annan sak :)
 
Lite mer ironi

jimh skrev:
Jag tänker inte diskutera detta vidare i en tråd som handlar om gps. Men i reglerna finns bla stycken om att hålla sig till ämnet, driva diskussioner framåt, ironi bör undvikas mm. Läser ni så inser ni nog. Att jag tog bort inläggen beror helt enkelt på att tråden var helt förstörd eftersom bråket tog upp mer plats än ämnet.

Värdens modernaste land? (Just nu på SVT2 repris)

Här tror jag vi kann "bråka" på sidan av regeringen :) utan problem......

Överdriv inte din värdfunktion Jim!
/Erik J
 
Senast ändrad:
Glad blev jag att någon svarat på inlägget trodde jag när jag fick e-posten "Svar på GPS moj" men inte när jag läste om pajkastningen. Ingen värd har behövt rensa tråden på flera månader innan jag skrev mitt inlägg å tråden är ju lika lång nu som innan. De e ju lite konstigt att det skall göras precis nu då. Värdarna borde nog vara lite mer alerta om det skall rensas. Innehåller inte mycket mer info heller.

Jag tycker iaf att den där GPS-pucken från Sony gör sitt jobb bra. Bara att hänga GPSen på kameraväskan och ut å fota. Vi alla har olika behov.

Jag får nog söka info hur man läser ut GPS-infon ur EXIF-taggarna någon annanstans. Trodde det fanns någon nyfiken fotograf/programerare här i forumet men hade kanske fel. Har då hittat en sida där det finns lite info men tydligen har dom samma problem. Jag fann http://www.spaz.com/mr/work/aspexiffuncs/ och ska se om det finns något där som går att bruka. Infon på http://www.exif.org/ är lite rörig tycker jag.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.