Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

GPS i Canons RAW-filer

Produkter
(logga in för att koppla)

kiwi

Aktiv medlem
Efter ett antal sökningar i hela forumet, så tycks inte så kallad "geocoding" vara så hett här. Jag pratar alltså om att lägga in GPS-koordinater i EXIF-informationen så att man kan se när och (framför allt) var en bild är tagen.

Jag har beställt en liten handburen GPS-mottagare, som kan spara var man har gått och vars information sedan kan föras över till datorn. Denna information behandlas av ett program (jag tänkte själv använda ett program som har det udda namnet HoudahGeo) som matchar ihop GPS-informationen och skriver in det i bildfilen - dock utan att förstöra bildinformationen.

Tyvärr tycks detta inte fungera lika smidigt som jag trodde. I ovannämnda program står nämligen följande i hjälpfilen: "Canon RAW files do not support GPS related IPTC of XMP tags. Thus these files cannot directly be written to. You may however create XMP sidecar files."

Nu till min fråga:

Är det någon annan som har erfarenhet av att "geotagga" sina RAW-bilder, tagna av en Canon-kamera? Vad har ni för erfarenheter?

XMP är väl det som Photoshop brukar spotta ur sig när man har öppnat en RAW-bild? Kan man framställa dessa på något annat vis, för det känns ju något jobbigt att behöva öppna alla bilder innan man ska "geotagga" dom...

Eller har jag missförstått allting? *hoppas* ;-)


/ Kiwi
 
Eller så gör man ett macro som öppnar och stänger RAW-filen, tadaaa. Så har du din sidecar. Inte snyggt, men funkar.
 
kiwi skrev:
Efter ett antal sökningar i hela forumet, så tycks inte så kallad "geocoding" vara så hett här. Jag pratar alltså om att lägga in GPS-koordinater i EXIF-informationen så att man kan se när och (framför allt) var en bild är tagen.

Jag har beställt en liten handburen GPS-mottagare, som kan spara var man har gått och vars information sedan kan föras över till datorn. Denna information behandlas av ett program (jag tänkte själv använda ett program som har det udda namnet HoudahGeo) som matchar ihop GPS-informationen och skriver in det i bildfilen - dock utan att förstöra bildinformationen.

Tyvärr tycks detta inte fungera lika smidigt som jag trodde. I ovannämnda program står nämligen följande i hjälpfilen: "Canon RAW files do not support GPS related IPTC of XMP tags. Thus these files cannot directly be written to. You may however create XMP sidecar files."

Nu till min fråga:

Är det någon annan som har erfarenhet av att "geotagga" sina RAW-bilder, tagna av en Canon-kamera? Vad har ni för erfarenheter?

XMP är väl det som Photoshop brukar spotta ur sig när man har öppnat en RAW-bild? Kan man framställa dessa på något annat vis, för det känns ju något jobbigt att behöva öppna alla bilder innan man ska "geotagga" dom...

Eller har jag missförstått allting? *hoppas* ;-)


/ Kiwi
Jag har en Sony GPS-CS1 och har använt den till min förra kamera, EOS 350D. Till min nuvarande EOS 40D har jag ännu inte använt den. Men till 350:an funkade det utmärkt. Jag använde programmet RoboGeo och det var inga problem med att synka GPS informationen med råbilderna. RoboGEO hanterar följande format: JPG, TIF, DNG, PNG, BMP, NEF, CR2, MRW, och ERF.
Om du provar programmet, alltså utan att betala, så läggs det in lsumpvisa felvisningar om du t.ex. väljer att sedan se positionen på Google Earth. Denna felvisning försvinner när du betalt för programmet och matat in en nyckel.
 
Re: Re: GPS i Canons RAW-filer

vaktmästaren skrev:
Jag har en Sony GPS-CS1 och har använt den till min förra kamera, EOS 350D. Till min nuvarande EOS 40D har jag ännu inte använt den. Men till 350:an funkade det utmärkt. Jag använde programmet RoboGeo och det var inga problem med att synka GPS informationen med råbilderna. RoboGEO hanterar följande format: JPG, TIF, DNG, PNG, BMP, NEF, CR2, MRW, och ERF.
Om du provar programmet, alltså utan att betala, så läggs det in lsumpvisa felvisningar om du t.ex. väljer att sedan se positionen på Google Earth. Denna felvisning försvinner när du betalt för programmet och matat in en nyckel.
Jag rättar mig själv: naturligtvis skall det stå slumpvisa...
Dessutom så glömde jag länken till programmet. Den kommer här: http://www.robogeo.com/home/download.asp
 
Benny: Det låter ju lovande!

Har Du möjligen jämfört bildinformationen före och efter Du har kört bilderna i programmet? Tittar jag på bildinfon i Photoshop på en av mina RAW-bilder, så hittar jag ju inte latitud och longitud någonstans. Så då borde Robogeo lägga till detta på något vis.


/ Kiwi
 
kiwi skrev:
Benny: Det låter ju lovande!

Har Du möjligen jämfört bildinformationen före och efter Du har kört bilderna i programmet? Tittar jag på bildinfon i Photoshop på en av mina RAW-bilder, så hittar jag ju inte latitud och longitud någonstans. Så då borde Robogeo lägga till detta på något vis.


/ Kiwi
Enkelt uttryckt kan man säga att Robogeo jämför bildens datum och tid samt synkar ihop dessa med GPS:ens datum och tid och lägger in det i EXIF-data. Uppgifterna hamnar där under en egen rubrik som heter GPS helt enkelt. Där finns Latitud, longitud och tid. Så det gäller att kamerans datum och tid är rätt inställd annars hittar programmet inga data att synka med.
 
Okej, tack för svaren! Jag är åter förhoppningsfull om att detta ska fungera bra.

Nu hoppas jag bara mitt program fungerar. Jag kör helst i Mac, men i värsta fall får jag väl boota om datorn och köra XP när jag ska geotagga bilderna.


/ Kiwi
 
Jag har testat gratisprogrammet PhotoMapper, men det fungerar inte på CR2. Däremot på jpeg, som det är tänkt.
Fast det försvinner en del information, som kamerans serienummer, ägare, bildstilsinställningar och liknande när detta program lägger till lat/long.
 
HoudahGeo 2.6.2

Hej, länge sen det hände nåt i denna tråden men jag undrade samma sak.

Senaste versionen av HoudahGeo, 2.6.2 och om jag inte har helt fel så kan programmet skriva GPS värde och geografiska namn rakt i filens EXIF/IPTC. XMP-sidecar fil är alltså inte längre ett krav vad gäller Canons .CR2 filer.

/B
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.