Annons

Gorillapod

Produkter
(logga in för att koppla)
int dumt, inte dumt alls..

funderar nästan på att lägga en order, men undrar om en håller för en d100a med plastbit
 
Någon som har erfarenhet med gorillapoden med ex NikonD200??

Är väldans nyfiken på det...främst till bla macro-motiv.

Jag har ju ett fäste på kameran idag till mitt manfrotto-stativ, måste jag ha ett nytt för gorillapoden?? Det blir ett evigt bytande isåfall.
 
Jag kör med deras Gorillapod SLR Zoom och den klarar hålla samtliga av mina kameror (D1/D200/D2h) med vidvinkel/normalzoom (12-24/35-70). Får dock vara noga med hur jag ställer benen, det har hänt att benen vikt sig. Personligen tycker jag det är kanonsmidigt, tar inte särskilt stor plats och går att montera upp nästa var som.
 
Låter ju lovande. Kan den stå stadigt även direkt på marken? Alltså inte "binder" fast den runt något?

Hur är det med plattan? Jag har ju en platta sittandes på kameran till min kul-led. Kan den även passa till en Gorillapod? Eller måste man byta?
 
Den står stadigt även på marken,

SLR Zoom-versionen har en 1/4" skruv (ingår adapter till 3/8") så man kan köra antingen direkt eller sätta dit ett stativhuvud av något slag.
 
Jag hade sett det i en tidning, o fick möjlighet att testa i en butik. Idén är ju smart, men tyvärr gav det ett väldigt svajjig intryck. Jag testade en D80 på DSLR-varianten, det blå så pass ostabilt att det vibrerade en god stund efter att man petat till det.
Spegeluppfällning är nog att rekomendera.

/Per
 
pod

jag skulle använda det för att hänga en slavblixt på .. fungerade inte.
fast den fungerar som leksak för min brors dotter numera.

-jorma.
 
ye

aa .. det vek sig när jag skulle hänga det nånstans.
o det lär ju bara fungera ett tag eftersom det blir slappare ju mer man håller på med det.

men vad kan man förvänta sig för en hundring?
 
Orky skrev:
Den står stadigt även på marken,

SLR Zoom-versionen har en 1/4" skruv (ingår adapter till 3/8") så man kan köra antingen direkt eller sätta dit ett stativhuvud av något slag.

Har du ett sådant? De andra här verkar missnöjda med det.
Skulle man då ev kunna ha ett 488RC2 kulled till det?
 
Joby Gorillapod SLR Zoom nån som testat den ?

Ska hålla för 3 kilo !

Såg den på Mediamarkt för 499kr (Cyberphoto 680 kr)

nån som sett den biligare ?
 
Canon1022 skrev:
Joby Gorillapod SLR Zoom nån som testat den ?

Ska hålla för 3 kilo !

Såg den på Mediamarkt för 499kr (Cyberphoto 680 kr)

nån som sett den biligare ?


Funkar iaf fint med min D200 och Tamron 28-75. :)

Finns på dustin för samma pris inkl frakt om du inte orkar pallra dig till MM,
http://www.prisjakt.nu/expert.php?query=Gorillapod%20zoom

Tryck på "visa alla ..." om du inte får upp alla på en gång.
 
Canon1022 skrev:
Joby Gorillapod SLR Zoom nån som testat den ?

Ska hålla för 3 kilo !

Jag har den till min Nikon D200 med 18-200, är INTE nöjd. Får sätta gorillapoden i spagat, plant mot marken, då kan den stå relativt stilla.
Kan lika gärna använda ärtpåse e.d. istället.
Nu ligger poden i byrålåden till ingen nytta.
Det är min upplevelse och åsikt.
 
MissCat skrev:
Jag har den till min Nikon D200 med 18-200, är INTE nöjd. Får sätta gorillapoden i spagat, plant mot marken, då kan den stå relativt stilla.
Kan lika gärna använda ärtpåse e.d. istället.
Nu ligger poden i byrålåden till ingen nytta.
Det är min upplevelse och åsikt.
Tack för att du delar dina erfarenheter. Har ungefär samma kombo och ditt svar var avgörande för mitt beslut. Misstänkte nästan att benen var för korta för att poden skulle stå stadigt.
 
timofej skrev:
Tack för att du delar dina erfarenheter. Har ungefär samma kombo och ditt svar var avgörande för mitt beslut. Misstänkte nästan att benen var för korta för att poden skulle stå stadigt.

Alltid trevligt att kunna utbyta erfarenheter, man vill ju det ska bli rätt från början.
Trevligt jag kunde vara till hjälp, ;-)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.