Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gorillapod - Verkligen så uselt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Muni

Aktiv medlem
Jag har länge sökt ett stativ, i huvudsak för macrofotografering.De krav jag haft är att det i första hand skall vara portabelt och få plats i min fotoväska.
I dag var jag inne på Mediamarkt och trots att jag läst mycket negativt om Gorillapod, sa den onde i min själ köp, köp,köp. Det resulterade att jag gick ut ur butiken med ett Gorillapod SLR-Zoom och 499kr fattigare.
Jag kom hem och testade omgående med min D80 med batterigrepp och Sigma 70-300 Macro monterat. Det gick ganska bra att lägga stativet i spagat och komma ned till marknivå.
Vad jag är orolig för är hur känsligt stativet är för spegelvibrationer och slitage i kullederna. Jag kommer i huvudsak att använda ett 50mm f/1,8 med mellanringar, så momentet blir inte så stort som med Sigman. Dessutom använder jag alltid trådutlösare vid macrofotografering.
Istället för en konventionell kulled har tänkt använda en Vixen finjusterare jag redan har. http://www.rymdbutiken.com/index.cfm?fuseaction=product.display&Product_ID=288.

Vad tror ni kommer detta att funka? Dela med er av era erfarenheter.

Funkade Gorillapoden som tänkt för ditt makrofoto? Har själv inte använt annat än fullstora stativ eller handhållet för mitt eget fotande. Eftersom jag vet hur jag själv fungerar så är möjligheten att slippa släpa på ett stort stativ helt klart en reell faktor att ta hänsyn till.
Kanske någon annan också har några erfarenheter att dela?
/Tomas

Jag testade ett Gorillapod i mellanstorlek (eller nåt sånt) med en Canon G9. Det räckte att ytterst försiktigt "dutta till" kameran för att man tydligt skulle se att det vibrarade i ett par sekunder efteråt.

Troligen orsakar spegeln i en SLR vibrationer som kan ställa till det om man använder halvlånga slutartider (som är de känsligaste). Gorillapodden passar nog bäst för självporträtt och andra tillfällen då man av någon anledning inte kan eller vill hålla i kameran.

En bönpåse att lägga kameran på när du fotograferar makro är nog betydligt mer stabilt.

Gorillapoden har sina för och nackdelar. Den är lätt att ta med sig. Den brukar få hänga i någon ögla på Loweproväskan. Den är besvärlig att montera på kameran. Skruvmejsel behövs och det är ett rent h-e att rikta in kameran dit man vill.
Nu har jag bytt kamera till en D3 och jag kan svårligen tro att podden klarar vikten på det huset.
Däremot har jag haft nytta av den till mina kikare. Här med Vixen finjusterare monterad.
http://i219.photobucket.com/albums/cc268/soptunna/gorillapod.jpg

Den fungerar bra till extern blixt också. Har sina fördelar utomhus då den går att vira runt grenar, staket mm.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto