Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Google Street View vs. Finlands lag

Produkter
(logga in för att koppla)

JazzBass

Aktiv medlem
http://www.hbl.fi/text/ekonomi/2010/2/11/w43003.php?#21601

En intressant diskussion har blossat upp angående Googles Street View som nyss lanserades här i Finland. Det ser ut som att Google helt klart brutit mot finsk lag genom att från hög höjd fotografera gårdsplaner dit man normalt inte har insyn.

Street View är en jättekul service, men det är illa att Google inkräktat på privatlivet på det här viset.

Har det inte uppstått några liknande diskussioner i Sverige om tjänsten?

vi är inte så hemliga som er! spela roll om nånser min gräsmatta och taket på min bil, folk som syns går inte att identifiera. och det syns mycket få människor hur som helst. jag bjuder gärna på insikten ny får, för det är det värt "i <3 Google"

Nåja, jag tycker att den finska lagen om hemfrid och olovlig observation är väldigt bra utformad och jag tycker inte det är okej att fotografera så som Google gjort, från relativt hög höjd så folk som förväntar sig befinna sig på hemfridsskyddat område blir förevigade på det här viset mot sin vilja. Kanske man inte heller vill visa upp sin inhägnade gårdsplan för hela världen. Någon orsak varför behöver inte finnas. De flesta har säkert inget emot att deras gårdsplaner blir fotograferade, men handen på hjärtat så förväntar man sig inte bli fotograferad på sin gårdsplan och uppvisad för hela världen, och man kanske beter sig lite friare på en inhägnad egen gårdsplan än man gör ute på gatan.

Det är en bra tjänst som Google skapat, men de kunde ju ha fotograferat från lägre höjd så skulle inte problemen uppstått. I japan lär de ha fått göra just det, alltså fotografera om allt från lägre höjd, p.g.a. motsvarande "problem". De verkar inte riktigt ha läst på vad lagen i olika länder säger.

jag har noll koll på vad den finska lagen säger om detta.
och det jag skrev var ju utifrån mig, och med glimten i ögat.
jag gillar google skarpt dom har inte gjort nått dåligt än och dom gör allting gratis till råga på allt jag älskar dom för det, då de flesta företag i dag är så sjukt inställda på att ta betalt för allt.

god bless the googels

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar