Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Google Foton

Produkter
(logga in för att koppla)

cukaldo

Aktiv medlem
Har funderat att lägga mina framkallade foton på Google Foton i olika samlingar för att på ett enkelt sätt kunna visa dem för vänner och bekanta. Det är inte tänkt som backup utan bara för smidig åtkomst för visning och delning, lagring av RAW-filerna och de framkallade jpg sker på annat sätt.

Någon som har erfarenhet eller kommentarer kring Google Foton eller andra förslag?
Hur är det t.ex. med upphovsrättsfrågor, är Google Foton bättre än Facebbok i det avsendet?

Som inbiten android-användare så ligger Google Foton varmt om hjärtat, speciellt senaste versionen. Obegränsat med utrymme med 16mp på bilder och 1080 på video. Ballaste är ju sökfunktionen, går till och med att söka på specifika fiskarter på gamla fiskebilder. Detta är ju alltså bilder jag inte taggat eller något sådant, riktigt bra funktion.

Ok, menar du att i Google Foton kan den som fått rättigheter att se bilderna i sin tur kan dela den rättigheten vidare?
Eller är det Dropbox som har denna egenskap?
Ja Dropbox har det valet när du skickar länken till "första" personen. Kanske finns i Google också?

väldigt smidigt när man tex fotar ett fotbollslag. Barna fixar delningen själva.

Tycker Google Photos fungerar ganska bra och delning, sökning och visning av foton är smidigt. Förväntar mig att det kommer att bli ännu bättre efterhand. Har kört det med både originalfiler och standard/gratis-versionen men nu kör jag allt på OneDrive. Tycker inte det skiljer jättemycket i funktioner men Google Photos har helt klart bättre videohantering. Fick dock rejält med lagring på OneDrive när jag köpte Office så då var det ett enkelt val att dra ner på utgifterna till Google. Har Dropbox också men kan inte se någon anledning att lägga bilderna där jämfört med de andra tjänsterna.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto