Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Go pro vs.Nikon COOLPIX AW120

Produkter
(logga in för att koppla)

pajjoww

Ny medlem
Hejsan, jag ska ut och tågluffa i sommar och skulle vilja ha en tålig och bra kamera att ha med på resan. Jag har nyligen vunnit en Go pro hero 3+ silver edition men vet inte om detta är rätt kamera för mig. Mitt behöv är att ta bra bilder som man kan använda både för hemmabruk och försäljning. Den måste vara vatten och stöttålig. Jag kommer inte filma så mycket utan det är fotografier jag är ute efter.

Nikon COOLPIX AW120 Black: http://www.netonnet.se/art/foto/kompaktkamera/aventyr/nikon-coolpixaw120black/201917.4558/

Go pro hero 3+: http://www.bestbuy.com/site/gopro-hero3-silver-edition-camera/1617384.p?id=1219060404491

Jag vet att Go pro är bra då den är så liten och vattentät till riktigt djupt vatten men jag är dels orolig att bilderna ska vara för pixliga ( för dåligt med MP ) och dels för att alla bilder jag kan hitta som är tagna med en go pro är supervidvinklade.

Snälla hjälp mig välja rätt kamera

Coolpixen har zoom, det har inte GoPron. Dessutom har GoPron ett fisheye-objektiv som förvränger bilden.

POV-kameror som GoPro eller Sony Action-kameror är mindre lämpade för ditt angivna ändamål. De är i första hand avsedda för videofilmning, och har ett fast, väldigt vidvinkligt objektiv, med ca 170 graders bildvinkel diagonalt. Detta medför att allting som inte är nära blir väldigt smått. Bildkvaliteten blir ändå förvånansvärt bra. De är tänkta att funka automatiskt när man fäster dem på en skidhjälm, skatebord, surfplatta, cykel e.d., även om de givetvis kan handhållas också.

En vattentät kompaktkamera som Nikon COOLPIX AW120 eller någon annan motsvarande bör vara ett betydligt bättre val för din del. Dessa kameror har visserligen lika små sensorer som de som sitter i action-kamerorna, men de är vanligen försedda med något zoomobjektiv från måttlig vidvinkel, normal och till kort telebrännvidd.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar