Annons

Gnisslande Sigmaobjektiv! Min lösning!

Produkter
(logga in för att koppla)

Mikael Wikner

Aktiv medlem
Hej!

Jag har stört mig på mitt Sigma 14mm f/2.8 ett tag nu. Det har blivit värre med tiden. Jag bästämde mig för att skruva isär det och se om det var något lättfixat fel.

Helt klart pilligt och tålamodskrävande att skruva isär ett objektiv. Det gäller att vara stadig på handen samt hålla rent.

Gör det på egen risk! Jag har ej dokumenterat steg för steg då jag var 100% fokuserad på det jag pysslade med.

Bakre linsen som går upp och ner vid fokusering hade en del friktionsljud. Den sitter med tre skruvar och kan sen försiktigt plockas ur för att sen rengöras på sidorna. Jag smorde sen sidorna med et papper med ytterst lite teflonspray på för att få en glatt men ändå torr yta. Även insidan av loppet där linselementet går i gjordes rent och smordes på samma sätt. Markering nr:1 på bilden.

Jag tog bort del för del ända tills jag kom ner till fokusringen. Det var en kontakt som släpar på utsidan av en metallring där friktionen skapar den största delen av gnisslet. Metallringen fick sig också en rengöring samt smörjning med teflon. Markering nr:2 på bilden.

Nu fungerar det som det ska igen. Jag gissar att det är liknande konstruktion och liknande fel på många andra gnisslande objektiv från Sigma. Jag hade ett 30mm f/1,4 en gång i tiden med samma gnissel. Det verkar tyvärr vara rätt vanligt bland Sigmaobjektiv.

Micke
 

Bilagor

  • _DSC1573.jpg
    _DSC1573.jpg
    38.8 KB · Visningar: 69
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.