Annons

"Gnisslande" objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

A.R.S

Medlem
Hej,

är helt ny i detta ämne.

Har införskaffat mig en K-7 med ett SMC DA* 50-135 objektiv.
Tycker att objektivet "gnisslar" vid "slutskedet" av autofokus. Dvs inte hela tiden utan precis strax innan den hittar skärpan. Inget jag la märke till i butiken men när man står och fotar i ett tyst rum tycker jag att det blir påtagligt.

Ska det vara så ?

Säljaren säger att det är motorn och att det är normalt ?

Tack på förhand.

Senast ändrad:
Jag kan lugna dig genom att säga att även mitt låter så och det har det alltid gjort. Även mitt DA* 55 har ett liknande ljud.

Mitt DA* 50-135 gnisslar också. Frustrerande men det är väl så det är. Jag trodde till och med det var en defekt innan jag tog reda på fakta. Men optiskt krossar det det mesta :)

Verkar vara normalt (??) för även mitt DA* 50-135 gnisslar. Lite irriterande är det allt men om problemet är utbrett lär det knappast löna sig att lämna in gluggen. Surt sa räven.

Tack för de snabba svaren,
Det känns lite lugnande när det är "normalt" men dock lite synd på ett så pass bra objektiv.

Det är motorn som gör mikrojusteringar och växlar ner, det händer precis innan fokuslås och detta påverkar ljudet från objektivet. Som när man växlar ner en motor och varvtalet ökar, typ.

"Gnisslande" objektiv som inte tar bilder.

Hej!

Jag fick min kamera för 3 månader sen, en Nikon D3100 och jag andvänder standard objektiv.
I förrgår var jag med min kompis på stranden och hon höll i min kamera hela tiden.
Hon hade inte objektiv skyddet på.

Igår då jag testade den kunde den inte ta bilder, den bra gnisslar då jag försöker ta en bild.
Jag tog bort objektivet och rensade det noga.

Vad tror ni att kan ha hänt med min kamera?

Ska jag lämna in den till el giganten och se om jag får en ny på garantin eftersom jag inte vet vad som hänt?

Tacksam för svar!

Mvh. Elina Söderholm

Jag fick min kamera för 3 månader sen, en Nikon D3100 och jag andvänder standard objektiv.
I förrgår var jag med min kompis på stranden och hon höll i min kamera hela tiden.
Hon hade inte objektiv skyddet på.

Igår då jag testade den kunde den inte ta bilder, den bra gnisslar då jag försöker ta en bild.
Jag tog bort objektivet och rensade det noga.

Vad tror ni att kan ha hänt med min kamera?

Först och främst så har du postat en Nikon-fråga i ett Pentax-forum. Vidare har du svarat i en gammal tråd istället för att skapa en ny som sig bör.

Nåja, till saken.. Gissningsvis har du fått in ett sandkorn i objektivet som satt sig i autofokusmekaniken. Du kommer troligen inte att få bukt med det på egen hand, utan du behöver service på ditt objektiv.

Antingen talar du med återförsäljaren, eller så betalar du (exempelvis) Lasses Kamerservice att kika på det. Det kostar (gissningsvis) mellan en femhundring och en tusenlapp att få det åtgärdat.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar