Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Glossy skärmar på bärbara?

Produkter
(logga in för att koppla)

PeterKorpi

Aktiv medlem
Hej!

Ska i dagarna köpa en bärbar dator men har till min fasa upptäckt att nästan alla har nån form av glossy skärm. Hur påverkar detta om man ska bildbehandla i fält? Som jag har förstått det så är tex macbookens skärm väldigt blank och att den även visar reflexer ganska bra. Kikade förbi Siba och kollade lite snabbt bara hur mycket som reflekteras och jag kände att lägga ut 10000+ på en spegel känns inte så lockande.
Hur mycket störs man av reflexerna om man sitter ett vanligt rum, eller på ett café eller på tåget, eller en solstol på stranden:p?
Nån som vet någon dator förrutom Macbook pro och IBM/Lenovo thinkpad som har traditionella skärmar som inte reflekterar saker lika bra?

Mvh

Peter
 
De bärbara Dellmodeller jag testat har alla skärmar som inte är blanka.

Att använda datorn på stranden kan du nog dock glömma - ljusstyrkan i skärmen har inte mycket att sätta emot solen, så man ser inte ett jota oavsett om skärmen är blank eller inte ;)
 
Jag köpte en bärbar HP med s k BrightView-skärm för en vecka sedan. Blank till tusen (både skärm OCH ytterhölje!) och även om jag nu inte i första hand tänkt använda den för bildbehandling i solstolen så måste jag säga att jag störs väldigt lite av speglingar. Faktiskt inte alls. Kände mig lite orolig inför köpet, men efter ett antal timmar vid datorn så känner jag inte att reflektioner kommer att bli ett problem.
Men visst, det finns säkert situationer/miljöer där skärmåtergivningen kommer att lämna mycket övrigt att önska, men jag kan tänka mig att det gäller oavsett om skärmen är "glossig" eller inte.
 
Men om jag har ett svart skynke förstör jag ju solbrännan;)

Nej, men det blir nog en Macbook Pro iaf. Får helt enkelt betala några tusenlappar mer för att få vad jag vill ha. Det är ju trots allt en mycket kompetent dator:)
 
Jag funderar på att köpa en macbook pro. Dessa finns med eller utan glossy-skärm. Jag undrar nu om det är fel av mig att välja en glossy-skärm? Visst det blir mer reflexer med glossy, men samtidigt blir det väl bättre kontrast, mm? Så, min fråga till er är om jag ska välja en macbookpro med eller utan glossy-skärm?
 
Hej!

Jag köpte en macbook pro tillslut och jag är mycket nöjd. Jag använder den matta skärmen och det är den största anledningen till att det blev Pro modellen och inte den vanliga macbooken.
Jag har provat att redigera bilder på en glossy skärm och jag gillade det inte för fem öre, när man ser reflektioner överallt från omgivningen. Nu kommer säkert någon att säga att "så är det inte alls" men jag upplevde det så. Och då satt jag i ett vanligt rum med en lampa i taket.

Mvh

Peter
 
Klokt. Har själv en MacBook med blank skärm. Det är i mångt och mycket datorns enda svaga punkt. :-(

Att göra finlir med bilder är inte att tänka på och skärmen har mycket ojämn svärta i vertikalplanet. (Den är mao. känslig för hur mycket man lutar den.)
Men för att jobba med icke-bilder är den helt OK. Trevlig dator i övrigt!
 
Kul att vi är så olika, BrightView skärmen (har flera olika namn men är det man kalla glansig) på min laptop var faktiskt anledningen att jag köpte just den.
Jag hade haft det på en laptop tidigare och skulle aldrig kunna tänka mig att gå tillbaka till en vanlig. Faktiskt byte jag ut min stora dators skärm nu i april för att det kom såna med BrightView (och då var ändå min gamla rätt ny).

Alltså ser ju så enormt mycket bättre ut i dom, färger och allt ser mer ut som mina printade bilder i dom än i mina andra skärmar (alla är kalibrerade med kalibrator).

Vad finns att inte gilla med dom?

Har man en stark ljuskälla bakom sig är det irriterande att den blänker i skärmen, men man vill ju inte ha en stark ljuskälla bakom sig när man jobbar med bilder i någon skärm, så man tar bort det om det går i alla fall.




/Magnus
 
Ibanez Magnus skrev:
...
Alltså ser ju så enormt mycket bättre ut i dom, färger och allt ser mer ut som mina printade bilder i dom än i mina andra skärmar (alla är kalibrerade med kalibrator).
...

Jo, visst är det mer "stuns" i färgen, men problemet med (min) MacBook är som jag skrev att svärtan är så ojämn i över- och nederkant av skärmen. Men det kanske är ett dåligt exemplar.

OT: Tur nog finns ju mini-DVI att plugga in en riktig skärm - trevligt att MB:n även stöder dubbla skärmar och inte bara dubblering /OT

Och visst är det härligt att vi är olika!
 
Mikael F skrev:
Jo, visst är det mer "stuns" i färgen, men problemet med (min) MacBook är som jag skrev att svärtan är så ojämn i över- och nederkant av skärmen. Men det kanske är ett dåligt exemplar.

OT: Tur nog finns ju mini-DVI att plugga in en riktig skärm - trevligt att MB:n även stöder dubbla skärmar och inte bara dubblering /OT

Och visst är det härligt att vi är olika!

Svartan är helt jämn i mina skärmar.

På min stora dator har jag en bright skärm som A skärm och en vanlig (bra kvalité) plattskärm som B skärm (som ett utökat skrivbord, inte som dubblering alltså) och bilderna ser bättre ut på alla sätt i A skärmen (mer nyanser och teckning i det mörka och mer nyanser och teckning i det ljusa). Bilder i A skärmen är helt mest lika proffs lab utskrivna versioner av bilderna (ingen av skärmarna är exakt, trots kalibrering).
Vanliga plattskärmar visar delar i bilder med teckning (i mörka partier) som helt svart (all teckning syns inte) och samma sak med ljusa partier, allt blir vitt och utan teckning trots att det finns i bilden.
På bright skärmen ser man teckningen på båda hållen (fast fortfarande inte lika mycket som på en pappers bild).

/Magnus
 
FredrikArvidsson skrev:
Visst det blir mer reflexer med glossy, [...] ?
Det där är en definitionsfråga.

Med en blank yta får du en ruskig reflex vid någon viss vinkel mellan ljuskälla och dig, vinkla skärmen och den "försvinner". Med en matt yta får du svagare reflexer lite oftare och vinkling av skärm påverkar inte reflexerna lika mycket. Helt klart är att den reflexen som uppkommer med den blanka skärmen kan göra den omöjlig att se på medan den matta kanske går att se hjälpligt på. Men i alla de andra fallen?

Så vad ger "mer" reflexer? (Svårt att säga utan att mäta om man nu ska vara millimeterprefektionist...)

Vad föredrar man? Det är nog en smaksak som många här i tråden redan har konstaterat.
 
Det låter ju onekligen som att det blir en glossyskärm för min del.
I värsta fall får man väl riva upp hela datorrummet och möblera om :)
 
Ursäkta, men den var ju faktiskt riktigt ful.
Jag skulle då inte vilja ha en kepa på min skärm.

Men tack för tipset ändå.
 
Du får en rätt dålig skärm i mb / mbp oavsett vilken du väljer. Jag skulle inte redigera foton i en mac utan en cinemadisplay.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.