Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Glidskena. Ja eller Nej?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonsson_P

Aktiv medlem
Hejsan!

Har nu blivit riktigt intresserad av att köpa en glidskena att använda då jag filmar med min Canon 600D.

Har sett att det finns på Scandinavian Photo, dock 1meter för 4.000:-. Då jag sökte vidare hittade jag Lindqvist Radio och TV (http://www.lrtv.se/glidetrack-range-p-330.html) där dem säljer en variant som är 0.75 meter för 2.500:-.

Det är ju faktiskt en helt okej summa? Någon som har erfarenhet av detta företag? Av denna typ av glidskena?

Information om Glidetracken: http://www.glidetrack.com/products/sd-range.html



Tacksam för alla hjälp och råd jag kan få!
 
På cheesycam.com finns en del inlägg om sliders, och killen där verkar rekommendera sliders med kullager. Har slidern du länkar till det?
Vidare så rekommenderar han sliders från Konova och Varavon för mest "bang for the buck", finns att beställa via ebay.
Själv har jag ingen slider, men hoppas att ekonomin tillåter ett inköp så småningom.
 
På cheesycam.com finns en del inlägg om sliders, och killen där verkar rekommendera sliders med kullager. Har slidern du länkar till det?
Vidare så rekommenderar han sliders från Konova och Varavon för mest "bang for the buck", finns att beställa via ebay.
Själv har jag ingen slider, men hoppas att ekonomin tillåter ett inköp så småningom.

Tack så mycket för det snabba svaret och tipset om kullager. Jag läste lite extra och det visade sig att slidern har kullager.

Källa:

At the heart of the Glidetrack system lies an industrial grade rail and bearing system. The rail is made of hard anodized aluminium and the bearings themselves are of industrial grade self lubricating plastic that makes them extremely insensitive to dirt and dust ingress and corrosion resistant, which cannot be said of traditional bearing systems. The bearings are extremely hard wearing and are rated to run for many thousands of kilometres of travel before needing replaced. Your elbow will wear out before they do!

"Bearing" betyder alltså kullager.


Jag tror jag tar och beställer denna och delar väl med mig av mina tankar kring den när jag provat den!
 
Hejsan.

Är du helt säker på att glidetrack har kullager?
Har en sådan här själv
http://vimeo.com/9625381
Och vad jag förstår så köper glidetrack delar från samma ställe.
För priset gillar jag slidern mkt, men som sagt kullager är bättre.
Hos Colly components kan du köpa en slider som privat person dock bara 1 meters längd.
 
Hejsan.

Är du helt säker på att glidetrack har kullager?
Har en sådan här själv
http://vimeo.com/9625381
Och vad jag förstår så köper glidetrack delar från samma ställe.
För priset gillar jag slidern mkt, men som sagt kullager är bättre.
Hos Colly components kan du köpa en slider som privat person dock bara 1 meters längd.


Läs: http://www.glidetrack.com/products/sd-range/glidetrack-sd.html

Såvitt jag förstår så har den något typ av "själv-smörjande-kullager" som ska göra den väldigt okänslig mot t.ex sand.

Vore väldigt tacksam om du kan läsa igenom dem raderna på länken under "Additional Information" och bekräfta att jag förstått rätt?
 
Jo precis. Självsmörjande lager är det. Lite konstigt att dom skriver är bearings då det inte är det i vanlig mening. Sen skriver dom att det är mer tåligt mot sand vilket det helt klart är då det inte innehåller ngn olja eller hjul, inget kladdigt med andra ord. Förstår dom som hellre väljer kullager med hjul, glider ju väldigt fint.
Frågan är om det finns något med vanligt kullager till vettigt pris?

2200 betalade jag för den mellan breda modellen hos CollyComponents och 1 meter lång, men då har man ju inte det två stöden vilka ioförsig inte är så svåra att bygga själv, har mestadels min på stativ så det är ju lugnt iallafall. Tänk på längden också ifall du ska ut å resa med slidern, inte det lättaste att hitta en resväska som är 1m på diagonalen :) Från CollyComponets måste jag rekomendera den minsta modellen för 1500 plus frakt.

http://www.collycomponents.se/
 

Bilagor

  • IMG_5762R.jpg
    IMG_5762R.jpg
    14.9 KB · Visningar: 1,654
  • IMG_5762RR.jpg
    IMG_5762RR.jpg
    16.2 KB · Visningar: 1,642
Jo precis. Självsmörjande lager är det. Lite konstigt att dom skriver är bearings då det inte är det i vanlig mening. Sen skriver dom att det är mer tåligt mot sand vilket det helt klart är då det inte innehåller ngn olja eller hjul, inget kladdigt med andra ord. Förstår dom som hellre väljer kullager med hjul, glider ju väldigt fint.
Frågan är om det finns något med vanligt kullager till vettigt pris?

2200 betalade jag för den mellan breda modellen hos CollyComponents och 1 meter lång, men då har man ju inte det två stöden vilka ioförsig inte är så svåra att bygga själv, har mestadels min på stativ så det är ju lugnt iallafall. Tänk på längden också ifall du ska ut å resa med slidern, inte det lättaste att hitta en resväska som är 1m på diagonalen :) Från CollyComponets måste jag rekomendera den minsta modellen för 1500 plus frakt.

http://www.collycomponents.se/

Men vänta nu, hade Glidetracks kullager eller inte? Skulle du avråda mig att köpa Glidetracks-modellen?
 
Men vänta nu, hade Glidetracks kullager eller inte? Skulle du avråda mig att köpa Glidetracks-modellen?

Eftersom det är samma delar som från CollyComponents som säljer just Igus Dryline så är det glidlager. Men fungerar bra ändå! Den skenan som jag betalade kostar 380 euro hos GlideTrack istället för 2200 kr med frakt i Sverige.

Vad har du kikat på för några andra alternativ?

Ska tillägga att jag inte är ngn expert på ämnet. Men en skena som jag testat på Scandinavianphoto gled bättre. Men själv är jag nöjd och kan rekomendera den, alltså dryline skenan som du köper billigare från Colly.

Hälsningar / Karl Allemyr, www.allemyr.com
 
Eftersom det är samma delar som från CollyComponents som säljer just Igus Dryline så är det glidlager. Men fungerar bra ändå! Den skenan som jag betalade kostar 380 euro hos GlideTrack istället för 2200 kr med frakt i Sverige.

Vad har du kikat på för några andra alternativ?

Ska tillägga att jag inte är ngn expert på ämnet. Men en skena som jag testat på Scandinavianphoto gled bättre. Men själv är jag nöjd och kan rekomendera den, alltså dryline skenan som du köper billigare från Colly.

Hälsningar / Karl Allemyr, www.allemyr.com


Okej. Men trots att det är glidlager så fungerar det bra? En billig och bra glidskena, alltså?

Jag har kollat på dem som Scandinavian Photo säljer men då tycker jag priset blir så mycket. Har tänkt lägga pengar på en Glidecam HD 2000 inom kort också så vill försöka hitta en som är lagomt snäll mot plånboken!

Annars är det enda andra alternativ jag har kollat på lite snabbt eBay men då blir frakten så mycket och man vet aldrig om det blir extrapriser med tull och det?
 
Konova och Varavon är ju helt klart bättre grejer än en Igus Dryline/Glidetrack, såg fina ut!

Men jag om du vill spara pengar å vill ha en schysst slider så kör på den minsta modellen från Colly kostar 1400 har jag för mig, och är 1 meter lång, samma som Glidecam SD.

Om du inte behöver betala tull å moms på Konova och Varavon så är dom antaligen väl värda sina pengar.

Förstår att det är ett svårt val.
 
Konova och Varavon är ju helt klart bättre grejer än en Igus Dryline/Glidetrack, såg fina ut!

Men jag om du vill spara pengar å vill ha en schysst slider så kör på den minsta modellen från Colly kostar 1400 har jag för mig, och är 1 meter lång, samma som Glidecam SD.

Om du inte behöver betala tull å moms på Konova och Varavon så är dom antaligen väl värda sina pengar.

Förstår att det är ett svårt val.

Som den här t.ex: http://www.ebay.com/itm/KONOVA-Slid...369?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item41614c7301

Eller: http://www.ebay.com/itm/CHANCE-SALE...ltDomain_0&hash=item2570111af1#ht_9433wt_1392


Är den bättre? Kan man fästa denna på stativet?


Jag har nu mailat och frågat Colly Components om Glidskenor, får se vad jag får till svar!
Jag kom också att tänka på: Colly Components och Glidetrack SD är ungefär samma sak? Är det då inte värt att köpa Glidetrack:en då det sitter fötter på den?

Tack för all hjälp i denna djungel!
 
Jo det är ju en storfördel att man bara kan lägga ut den på marken! Frågan är om det är värt en tusenlapp.

Själv tänkte jag köpa ett monopod i dagarna för å komplettera till stativet då det blir väldigt mkt mer stabilt med två punkter att fästa slidern på såklart.

Var inne på Scandinavianphoto's hemsida och Oggy är också glidlager vad jag kan se.

Fundera även på om du behöver låsanordning med, själv valde jag inte det men ångrar det lite grann, då jag tror den fungerar så att du kan välja ett motstånd, bra om du vill göra slides som är mer vertikala.

Glidetrack är också helt klart ett bra köp, o 75 cm är ju lättare att packa med.

Tyvärr vet jag väldigt lite om andra sliders, så kan inte svara på det.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.