Annons

Glidetracken passar inte till stativet!? Hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonsson_P

Aktiv medlem
Hejsan!

Fick idag hem min glidskena: Glidetrack SD 0.75 meter som jag köpte hos Lindqvist Radio & Tv i Stockholm.


Det är bara ett problem: jag kan inte fästa skenan på mitt stativ. Hålet i skenan där stativet ska sitta är för litet i förhållande till stativskruven och på glidvagnen där man färster stativhuvudet är istället skruven för liten i förhållande till gänghålet på stativhuvudet. Förstår ni eller ska jag posta bild?

Jag trodde alla måtten var internationella och skulle passa!?

Mitt stativhuvud är ett Velbon FHD 51Q. Och stativet är ett Solidex Excel Series. Stativhuvudet är alltså nytt så det är inte några gamla mått...

Hjälp mig!
 
Det finns två stativgängor, 1/4"-20 UNC och 3/8"-16 UNC. Då skruven är för liten fixas det enkelt med adapter från fotoaffär men i det andra fallet är det svårare. Du har inga kompisar med lite engelska gängtappar??
 
Det finns två stativgängor, 1/4"-20 UNC och 3/8"-16 UNC. Då skruven är för liten fixas det enkelt med adapter från fotoaffär men i det andra fallet är det svårare. Du har inga kompisar med lite engelska gängtappar??


Tack för svar! Tittade i kartongen till mitt stativhuvud och där låg det visst en adapter!

Så nu kan jag fästa stativhuvudet på glidrälsen men fortfarande inte Glidetracken (glidrälsen) på stativet. Jag har läst runt lite och det jag behöver är en kameraplatta med hållare. T.ex. en Manfrotto 577QR (http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1597451/manfrotto-kameraplatta-577-med-hallare) men den går på 675SEK vilket är lite väl.

Har kollat på EBAY och bland annat hittat denna: http://www.ebay.com/itm/Black-Camer...ltDomain_0&hash=item5647b0de46#ht_1310wt_1393 som eventuellt kan fungera.
 
Hm...

Du berättade inte för Grabbarna vad du hade för stativ innan du beställde?

De är ju goa killar annars på Lrtv
 
Hm...

Du berättade inte för Grabbarna vad du hade för stativ innan du beställde?

De är ju goa killar annars på Lrtv



Det finns inte olika sorters Glidetrack utan dem ska passa till standardmåtten på stativen. Men jag har ju löst det nu. Hittade som sagt en adapter till stativhuvudet. Nu är det enda som saknas en stativplatta och hållare.

Jag kan absolut rekommendera Lrtv!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.