Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Glasplåtar

Produkter
(logga in för att koppla)

dadlas

Aktiv medlem
Köpte en gammal kamera och det fanns oexponerade glasplåtar med (kodak p-300) iso 40 och rekomenderad framkallare microdol x. Jag framkallade i Tmaxframkallare i 5 min och fick bra resultat. Dock rätt kornigt men vad gör det när neget är 13x18. Tänkte bra tipsa om att det kan vara värt att prova om man ramlar på en gammal förpackning. Det är ju lika bra att använda upp dem. Tyvärr fipplade jag med kameran när jag exponerade så jag sumpade flera plåtar innan jag fick till rätt exponering. Det var ingen slöja alls trots att plåtarna måste vara äldre än 1960 talet! Lågkänslig gammal film kanske är också är värt att prova. En lustig grej var att sista plåten släppte gelatin och jag trodde att hela bilden skulle rinna bort. Tänkte att det kanske var för jag inte hade härdande fix men det var tydligen gelatin på andra sidan som släppte i fixeringen. Detta sköljdes bort i slemmiga slöjor och kvar fanns ett bra negativ. Det uppträdde inte på den andra plåten jag framkallade. Kan det varit någon skyddsfilm på de yttre plåtarna i bunten. orginal fanns 12 plåtar i asken. När jag tog över fanns 4 kvar. Nu återstår att hitta på sätt att köra med film i glasplåtskassetterna. Har googlat och hittat tips om honung som klister. finns det andra tips så tar jag tacksamt emot dem.

Jag skulle nog undvika honung...

Men svartvitt material kan klara sig i många decennier. I unga dar köpte jag en massa film på foto-realisationer, och det blev så mycket att jag fortfarande hade kvar en del av dessa 30-40 år senare. Svartvita filmer kunde man förvara hur länge som helst i kylskåp, medan jag föredrog att använde frys för färgfilm. Fotopapper förvarade jag i rumstemperatur, och det funkade nästan alltid. Något märke kunde ge slöja, med det fixade man med lite antislöjmedel (bromkalium).
.

Hej! har också en gammal kamera gjord för glasplåtar. Fick tips från en kille att det finns ett klister som man kan använda om ogen flera gånger. Man får dock ha kvar glasen man har, och klistra filmen på dem. Klistret ska vara på en sprayburk, och bör finnas på Hobbex, Panduro eller liknande hobbybutiker.

/Anders S

Sent from my Ideos using Tapatalk

ladda film i glasplåtskassett

Toppentips verkar klart mindre slabbigt än honung eller tårtpynt! skulle vara ännu mer toppen om du har ett namn på den eminenta produkten. Har lite problem att ställa skärpan på den gamla mattskivan. Tyvärr kan det väl skägga lite på fokusplanet när man sätter i kassetten också. Har sett på de exponerade plåtar som var med att skärpan oftast låg bakom objektet (verkar lite illavarslande). Tack för tips! /Mats

Hej! har också en gammal kamera gjord för glasplåtar. Fick tips från en kille att det finns ett klister som man kan använda om ogen flera gånger. Man får dock ha kvar glasen man har, och klistra filmen på dem. Klistret ska vara på en sprayburk, och bör finnas på Hobbex, Panduro eller liknande hobbybutiker.

/Anders S

Sent from my Ideos using Tapatalk

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar