ANNONS
Annons

"Glaset" på platta skärmar (LCD).

Produkter
(logga in för att koppla)

danneman

Aktiv medlem
På väg att skaffa ny skärm och troligen övergå från CRT till LCD.

Märker man någon direkt skillnad i hur ljuset bryter "glaset"?

Jobbar på kontor med bl.a. CAD-ritning på en DELL 24" widescreen (1920x1200 punkter) och stör mig på att skärmytan ger någon form av brusliknande struktur i jämnt tonade ytor! Ser att denna "struktur" står still då bilden panoreras, så det är inget knas med själva bildfilen. Även i dagligt kontorsarbete syns detta fenomen, men inte alls så uppenbart som i fallet med att titta på fotografiska bilder.

Vad kan det bero på? Är det typiskt för platta skärmar? Eller kan det bero på att paneltypen i min kontorsskärm är olämplig för bildarbete?

Kan ej finna någon modellbeteckning men misstänker att det inte är någon billig skräpskärm direkt...

Så vad skall man tro?

Försöker mig på en bättre beskrivning. Uppfattar det som att glaset, eller snarare plasten för den är rätt mjuk, är ytterst diskret frostad på insidan.

Är denna effekt något att tänka på vid val av plattskärm? Tycker mig sett olika specifikationer som säger klart resp. matt glas?

Ser inget alls liknande på CRT-skärmar.

Tja du. Jag tror jag förstår vad du menar och jag ser samma sak framförallt på platt-tvapparater. Jag vet dock inte vad det beror på och det hade varit intressant med en förklaring.

danneman skrev:
Försöker mig på en bättre beskrivning. Uppfattar det som att glaset, eller snarare plasten för den är rätt mjuk, är ytterst diskret frostad på insidan.

Är denna effekt något att tänka på vid val av plattskärm? Tycker mig sett olika specifikationer som säger klart resp. matt glas?

Ser inget alls liknande på CRT-skärmar.

Hej!

Jag är inte helt säker på vad det är du beskriver, är det möjligen antireflexbehandlingen du reagerar på? Kika gärna på en skärm som Nec 20WGX2 som har blank yta (och följdaktligen är väldigt känslig för reflexer). En hel del bärbara datorer har också blank skärm.

Om du gillar bilden i en sådan skärm bättre så bör du i så fall satsa på en blank skärm.

Jag tror dessutom antireflexbehandingen kan vara lite olika stark hos olika modeller. Om jag får gissa lite så skulle jag tro att skärmar avsedda för kontorsmiljö -- dvs den överväldigande majoriteten av alla skärmar mellan 3000 och 10000 kronor -- har ganska kraftig antireflexbehandling. Dyrare grafiker- och fotoskärmar däremot kan ha svagare antirefkexbehandling, sådana skärmar används ändå ofta i miljöer med noga kontrollerade ljusförhållanden. Men detta är som sagt mest spekulation.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar