Annons

Glasögonreflexer

Produkter
(logga in för att koppla)

Maxell

Aktiv medlem
Jag spenderade lite tid i en studio för första gången på länge. Väl hemkommen och med bilderna framför mig så inser jag att jag har gjort en liten tabbe. Glasögon kan reflektera ljus på ett sätt som inte blir speciellt vackert, och det är ju lite svårt att se dessa reflexer när man ställer ljuset. Hur gör man egentligen? Finns det något bra patentknep?

Hej!

Gör inte som en fotograf gjorde när jag var liten, vinklade glasögonen så att dom inte vilade mot öronen. Tycker att det ser förskräckligt ut. Det bästa måste ju vara att ändra ljuset vinkel, så att det inte blir reflexer i glaset.

Hej.
Om du har svårt att se reflexerna från inställningsljuset så kan du lösa problemet med att titta koncentrerat på modellens brillor och samtidigt smälla av ett par blixtar. (detsamma gäller för att undvika att paraplyblixtar och likn dyker upp i fönster).
Är du på alerten kan du se om blixten slår in i glasögonen eller ej.

Fast du får titta snabbt ;)

Ett alternativ är att hålla koll på glasögonen samtidigt som du slår av och på inställningsljuset. Det kan vara ett sätt att lättare avgöra om det kommer att dyka upp ngn reflex i brillorna.

/Jacob vP

krilleflyers skrev:
Gör inte som en fotograf gjorde när jag var liten, vinklade glasögonen så att dom inte vilade mot öronen. Tycker att det ser förskräckligt ut. Det bästa måste ju vara att ändra ljuset vinkel, så att det inte blir reflexer i glaset.
Det beror på hur man gör det. Ofta behöver du inte vinkla glasögonen särskilt mycket för att blänket ska försvinna, det rör sig ibland bara om att lyfta skalmen baktill någon millimeter, dvs man puttar till dem lite. Ju planare glasen är i glasögonen, desto mindre förändring krävs. Och lika ofta behövs inte ens det. Som fd glasögonbärare vet jag att glasögonen kan sitta på lite olika sätt. Säger man åt modellen att rätta till glasögonen så flyttar de dem oftast närmare ögonen efter att de halkat fram på näsan, och vips så brukar de, i många fall, ha en lite annan vinkel.

Man kan ju även be modellen att vrida huvudet lite.

Självklart kan man få bort reflexer genom att flytta ljuskällorna, men det är inte alltid ett vettigt alternativ. Det går även att flytta kameran.

Det hela handlar ju om att ändra vinkeln mellan ljus-glasögon-kamera, jag tycker oftast det är enklast att göra det just vid glasögonen, dvs vinkla dem på något sätt.

Att plocka ut glasen brukar nämnas, men det går inte på alla modeller och dessutom kan det se konstigt ut.

För att upptäcka reflexer är inställningsljuset ett utmärkt hjälpmedel. Har man inte det kan man försöka med Jacobs förslag, men jag tror att testbilder är enklare i många fall om man kör digitalt.

Sen tycker jag inte det är hela världen om man råkar få med en liten reflex, bara den inte täcker själva ögat och då speciellt pupillen. Fast det är min åsikt, andra kanske är mer allergiska mot reflexer.

PS. Men visst ser det tokigt ut när skalmarna hänger halvvägs uppe på hjässan. Då har man tagit i lite för mycket. Fotografen du besökte kanske tog i rejält så han visste det skulle funka :)

ywiz skrev:
Glasögonlänk 1

Glasögonlänk 2

Här är ett par länkar från en riktigt intressant sida som här behandlar just det du frågar om - rekommenderar verkligen starkt att läsa resten också!
/Johan
Intressant (och tröstande) läsning.
Ett superenkelt tips hittade jag direkt.
To avoid refections in glasses, simply light from one side and have the person face the other.
Det löser väl i och för sig inte alla problem, men är i alla fall en början.
Hittade ett annat inlägg som också gav mig en aha-upplevelse.
Reflections usually indicate that the three items (glasses, lens, camera) are on one plane, so actaully you can pick _any_ one of the three things and alter it to remove the glare.

Maxell skrev:
Reflections usually indicate that the three items (glasses, lens, camera) are on one plane, so actaully you can pick _any_ one of the three things and alter it to remove the glare.
Ha ha ha...

Det är klart de är i ett plan! Tre olika punkter som inte ligger på en linje definierar ett plan (Wikipedia) och det vore en matematisk sensation om du kan placera ut tre punkter så att de INTE är i ett pla. Ingen av dessa två undantagsfall (samma punkt eller att de ligger på linje) är särskilt intressant för vårt problem med positionering av ljus-modell-kamera. (Skulle de ligga i samma punkt skulle det bli VÄLDIGT trångt och skulle de ligga i linje skulle ljussättningsmöjligheterna bli väldigt begränsade).

Ovanstående påstående låter som om någon försökt vara klok och formalisera det hela lite utan att ha tänkt efter en extra gång :)

Men det gav mig ett gott skratt så här på förmiddagen. :-D

Det som är det viktiga snarare om glasen är positionerade så att ljuset från blixten reflekteras mot kameran, då får man problem. Eftersom glasen inte är helt plana i glasögon tycker jag det är fånigt att försöka formalisera det med normaler och vinklar för mycket. Men ofta räcker det som jag skrev att man ändrar vinkeln lite för att reflektionerna ska försvinna.

krilleflyers skrev:
Hej!

Haha, känner igen mig från alla skolfoton i låg och mellanstadiet! "Du där med glasögonen, titta ner i golvet!" Finns inte ett kort från den tiden som jag ser klok ut på! :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar