krilleflyers skrev:
Gör inte som en fotograf gjorde när jag var liten, vinklade glasögonen så att dom inte vilade mot öronen. Tycker att det ser förskräckligt ut. Det bästa måste ju vara att ändra ljuset vinkel, så att det inte blir reflexer i glaset.
Det beror på hur man gör det. Ofta behöver du inte vinkla glasögonen särskilt mycket för att blänket ska försvinna, det rör sig ibland bara om att lyfta skalmen baktill någon millimeter, dvs man puttar till dem lite. Ju planare glasen är i glasögonen, desto mindre förändring krävs. Och lika ofta behövs inte ens det. Som fd glasögonbärare vet jag att glasögonen kan sitta på lite olika sätt. Säger man åt modellen att rätta till glasögonen så flyttar de dem oftast närmare ögonen efter att de halkat fram på näsan, och vips så brukar de, i många fall, ha en lite annan vinkel.
Man kan ju även be modellen att vrida huvudet lite.
Självklart kan man få bort reflexer genom att flytta ljuskällorna, men det är inte alltid ett vettigt alternativ. Det går även att flytta kameran.
Det hela handlar ju om att ändra vinkeln mellan ljus-glasögon-kamera, jag tycker oftast det är enklast att göra det just vid glasögonen, dvs vinkla dem på något sätt.
Att plocka ut glasen brukar nämnas, men det går inte på alla modeller och dessutom kan det se konstigt ut.
För att upptäcka reflexer är inställningsljuset ett utmärkt hjälpmedel. Har man inte det kan man försöka med Jacobs förslag, men jag tror att testbilder är enklare i många fall om man kör digitalt.
Sen tycker jag inte det är hela världen om man råkar få med en liten reflex, bara den inte täcker själva ögat och då speciellt pupillen. Fast det är min åsikt, andra kanske är mer allergiska mot reflexer.
PS. Men visst ser det tokigt ut när skalmarna hänger halvvägs uppe på hjässan. Då har man tagit i lite för mycket. Fotografen du besökte kanske tog i rejält så han visste det skulle funka