Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Glappkontakt mellan CPU-fläkt och moderkort

Produkter
(logga in för att koppla)

danneman

Aktiv medlem
Har haft problem med att datorn ibland vägrar starta. Råkade vid ett tillfälle se att samtliga fläktar utom CPU-fläkten gjorde ett liiitet ryck då jag försökte. Då jag lossat den kontakten, rengjort och nött lite så hoppade allt igång så fint. Nu verkar dock glappet återkomma och då blir det ibland helsvart på skärmen för en bråkdels sekund och sedan startar datorn automatiskt om sig.

Kontakten till CPU-fläkten är av vanlig 3-pinstyp. (+) (-) och reglering gissar jag. Då jag bytt plats på olika grejer för att känna efter så tyder det på att pinnarna på moderkortet är för klena. Vad skall man göra? Byta fläkt (och därmed honkontakt) hjälper nog föga eftersom felet verkar vara på moderkortets tre pinnar.

Finns det bättre honkontakter (ej ingjutna i plaststycke) där man kan komma åt att klämma till hylsorna lite extra för bättre passning mot stiften?

Eller skall man våga sig på att löda dit kabel och en bättre hankontakt? Eller kanske bara lägga på extra lödtenn på de befintliga stiften?

Har sprayat med elektronirengöring från CRC och även böjt stiften lite, men det hjälper bara tillfälligt.

Ett förslag är att du kan antingen koppla in sladden i en annan 3 pins kontakt på moderkortet eller via en 4 pins molex från nätaggregatet => 3 pins adapter och sen stänga av felsignalen i BIOS.
Fast detta är en mer eller mindre provisorisk lösning, men det fungerar ;)

// Erik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar