Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Glapp i objektiv - hur illa?

Produkter
(logga in för att koppla)

schang

Aktiv medlem
Jag har en fråga om hur mycket ett objektiv kan/får glappa.

Jag har rätt nyligen köpt en D50 och valde med AF-S DX 18-70 f/3.5-4.5G IF-ED objektivet (som normalt följer med D70-paketet). Frontlinsen i detta objektiv glappar lite i höjd/sidled. Har man alltså objektivet ståendes rakt upp så kan man flytta frontlisen (inkl. fästet) i sidled i förhållande till resten av objektivet. Det rör sig om ca 0,5 mm. Är detta normalt? Hur mycket kan man acceptera innan bildkvalitén blir lidande?

Motljusskyddet som följde med (bajonettfattning) satt väldigt hårt fast i början, så att man fick ta i för att få dit och loss det, vilket inte kändes bra. Nu har jag filat till klackarna på motljusskyddet så nu går det lättare. Kan detta milda våld ha orsakat glappet? Det känns iofs intuitivt inte som att det skulle vara orsaken, eftersom det blev en vridande kraft på frontlisen för att få dit/bort motljusskyddet och inte en böjande kraft (som skulle ha orsakat något glapp i konstruktionen). Men jag vet inte...

Vad tror ni?

Rent generellt så tycker jag inte att man ska godta mer än ett minimalt glapp men samtidigt så får man se till hur mycket objektivet kostar.

Själv så har jag ett KM 28-75 2.8 som kostar ca 5000 kronor, det glappar mer än så. Jag har ältat, tyvärr för länge, huruvida jag ska skicka in det men vill ju inte vara utan optik... Helt klart så glappar mitt ngt mer än det ska göra men jag har känt på några ex. & inget är likt det andra i glappet, mitt glappar dock mest. Ska tillägga att denna optik är samma som Tamron 28-75 2.8 & dom verkar vara mycket ojämna i känsla mellan exemplaren jag känt på.

Optiskt sett så fungerar det dock super & jag har bestämt mig för att leva med det & möjligtvis skicka in det om det blir värre eller om jag blir less på glappet som är ca 1 mm i höjd & sidled, faktiskt klart mer än på någon budgetzoom jag känt på!

För att återgå till ditt objektiv så tycker jag att du ska försöka att få känna på ett likadant objektiv & känna om det känns likadant. Om inte så är det upp till dig om du vill reklamera det.

//Larsa

Jag hade samma fundering med exakt samma objektiv och var inne på Scandinavianphoto i Göteborg och bad dem titta på det men de bedömde situationen som OK. Om jag kommer ihåg rätt så jämförde de med ett objektiv i butiken också.

Mitt glappar mer i 18mm-läget än fullt ut i 70mm-läget och så har det gjort hela tiden. Jag har inte märkt något speciellt med bildkvalitén.

Motljusskyddet är ju av plast (ganska klent) och man får inte ta i så det böjs när det ska av då kärvar det. Det gäller att hitta rätt grepp med handen och ta i "lagom".

Jag tror du får leva med detta ... är min gissning!

Bra tips, jag skall försöka få känna på något annat exemplar.

Mitt verkar glappa lika som ditt Ola, mer i 18mm-läget än i 70mm. Det är kanske så konstruktionen är? Det är ju inget jättedyrt objektiv.

Hur jag än försökte med motljusskyddet så satt det ordentligt fast. Så jag filade som sagt lite på plastklackarna som håller det fast på objektivet och nu sitter det precis lagom.

Tack för svaren!

Att det är lite glapp i 18-70:n, som du beskriver, är fullt normalt.

Motljusskyddet har jag aldrig upplevt jobbigt att sätta dit/ta bort. Bara man håller på höger/vänster sida och inte ovan-/undersidan när man vrider så...

Jag har ett AF-s VR nikkor 70-200mm som glappar nästan en halv mm när jag vrider på objektivet. Det glappar dock inte i sidled men då man skruvar/vrider på objektivet. Detta objektiv är ju lite dyrare så jag har funderat på om det kan påverka livslängd eller bildkvallitet. Vad tror ni?

Ok, det verkar som det är normalt med lite glapp. Låter bra...

dumbo skrev:
Motljusskyddet har jag aldrig upplevt jobbigt att sätta dit/ta bort. Bara man håller på höger/vänster sida och inte ovan-/undersidan när man vrider så...
Oj vilken skillnad det var att hålla på höger/vänster...!

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto