Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Glapp i Nikkor-glugg

Produkter
(logga in för att koppla)

macsth

Avslutat medlemskap
Jag har haft min Nikon D70 ett par månader nu och märkte härom dagen att objektivet glappar ganska mycket längst ut. Alltså den glappar inte i fästet till kameran utan själva zoomen som glappar sidledes 2-3 mm.

Det är en Nikkor 18-70/3.5-4.5 ED.

Är detta normalt? Hämmar det bildkvalitén?

Jag har ett sprillans nytt 18-70 på jobbet. Visst glappar det, ungefär en millimeter. Mest när objektivet är som kortast för att bli lite tajtare när det är max utskjutet.

2-3 mm är enormt mycket, jag förmodar att det var en liten överdrift inbyggt i det? :) Om det inte är överdrivet skulle jag nog lämna tillbaka det. Men ett glapp på någon millimeter får man nog räkna med på ett objektiv i den prisklassen.

Tack för svaren.

Har faktiskt inte mätt exakt hur mycket det glappar, men det känns som 2-3 mm i alla fall :) Ska hem o mäta senare idag.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar