Annons

Glapp i manuellt objektiv.. fixa själv?

Produkter
(logga in för att koppla)

serenity

Avslutat medlemskap
Jag har ett SMC-M 50mm f/1.4 som jag verkligen gillar.. Efter ett besök på Julmarknaden på Grönan lyckades jag glömma bort att jag hade kameran på axeln när jag skulle krångla ned barnvagnen för en trappa. Följdaktligen hasade kameran ned och slog emot något.

Sedan upptäckte jag att någonting hänt med objektivet, den främre delen av objektivet och filtret som sitter där verkar ha lossat till hälften. Är lite svårt att beskriva, jag har lagt upp en liten film som lite bättre visar hur det ser ut..

http://www.ljusgul.se/mpg4/glapp.mp4

Det känns som att en av två (?) fästpunkter har lossnat och att det främre höljet sitter kvar på nåder.. är det någon här som är bättre bevandrad i hur objektiv är uppbyggda? Finns det någon chans att fixa något sådant här själv eller måste man vara expert? Jag köpte objektivet för 350 kr så jag har inte någon lust att lämna in det på någon dyrbar reparation hur mycket jag än gillar känslan i objektivet.. antar att det blir billigare att hitta ett nytt.

När jag skrivit detta känns det ganska orealistiskt att man ska kunna laga detta själv utan kunskap och specialverktyg.. men det finns ju inga dumma frågor eller? ;-)

Bilagor

• glapp.jpg
    glapp.jpg
    11.5 KB · Visningar: 378
Ringen med texten "SMC...." är skruvad och kan lossas med ett rörformat verktyg med rätt friktion (gummi-klädd), denna döljer de skruvar som håller delen med filtergängan.

Har dock inte gjort detta själv... skall finnas nån länk till en sprängskiss i forumet, självklart har jag den sparad men hemma...

har ett likadant objektiv med samma "problem". verkar inte påverka bilden men har inte testat. men det känns skumt att det sitter löst :)

Ringen med texten "SMC...." är skruvad och kan lossas med ett rörformat verktyg med rätt friktion (gummi-klädd), denna döljer de skruvar som håller delen med filtergängan.

Har dock inte gjort detta själv... skall finnas nån länk till en sprängskiss i forumet, självklart har jag den sparad men hemma...

Perfekt, tack så mycket för ditt svar! Får gå hem ikväll och se om man kan lossa ringen utan specialverktyget. Men nu vet jag iaf vart man ska börja :)

Det går också att ta bort ringen med en sax med vassa spetsar. Det finns dock en liten risk att det blir märken om saxen slinter eller glider. En del objektiv har skruvar under gummiringen som används för fokuseringen.

Lustigt att du skriver det, jag gjorde precis en sådan operation i helgen på mitt M50F1.7, som jag tyckte var lite sladdrigt.
Frontringen med texten SMC satt så löst att jag kunde trycka med två fingrar på den och skruva ur den ur filtergängan, sedan sitter själva frontröret fast med tre st små philips skruvar, en liten eletronikmejsel storlek 0 eller 00 rekomenderas!
Jag skruvade loss och passade på att göra rent innanför innan jag drog dit frontstycket och ringen igen. Nu är det inget glapp längre, denna operation öppnar inte upp några glasytor eller dyligt så det är ingen risk att du får in skräp.
Känns bra med gamla hederliga metallobjektiv som man kan skruva isär och serva när det behövs = ), till skillnad från plastprylar som har engångs snäppfästen å sånt skit.
/Lycka till

Tack för hjälpen!!!

Det går också att ta bort ringen med en sax med vassa spetsar. Det finns dock en liten risk att det blir märken om saxen slinter eller glider. En del objektiv har skruvar under gummiringen som används för fokuseringen.

Igår fick jag lite tid för att testa och det gick utmärkt. Hittade inget annat lämpligt redskap än just en sax vilket tyvärr resulterade i lite skrapmärken. Hur som helst så fick jag loss ringen efter lite pillande och kunde konstatera att en av skruvarna låg löst under. Nu är enda problemet att hitta lämplig skruvmejsel, men jag tror jag har en lämplig mejsel någonstans i mitt serverrum.

Så jag får tacka och bocka för den utmärkta hjälp jag fått här. Fotosidan och dess medlemmar när det är som bäst!

//peter

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar