Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Glapp i manuell fokus på makroobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Jeonas

Ny medlem
Jag har ett Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM som jag använder väldigt mycket just nu. Nu har den manuella fokusringen börjat glappa vilket gör att det är svårt att finjustera skärpan. (Autofokus fungerar fortfarande men det är inte det går att använda.)

Jag hörde av mig till CPS i Mölndal för att se om de kunde hjälpa mig. Sex (6!) veckor var den beräknade tiden för reparation. Nu undrar jag om någon har något tips om någon annan lite snabbare serviceverkstad, gärna i närheten av Linköping.

Alternativt om någon vet om man enkelt kan fixa det själv. Misstänker att det bara är någon justering av trögheten i mekanismen.

Garantin har gått ut.

Det jag själv råkat ut för i sådana sammanhang är att någon skruv lossnar under fokus- eller zoomringen, där sådan finns. Det brukar gå att fixa genom att kränga av gummiringen och så dra åt skruven genom några av de hål i ringen som är tänkta för det.

Du kan ju kika där i alla fall. Fungerar det är det fixat på mindre än en halvtimme.

Jag har ett Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM som jag använder väldigt mycket just nu. Nu har den manuella fokusringen börjat glappa vilket gör att det är svårt att finjustera skärpan. (Autofokus fungerar fortfarande men det är inte det går att använda.)

Jag hörde av mig till CPS i Mölndal för att se om de kunde hjälpa mig. Sex (6!) veckor var den beräknade tiden för reparation. Nu undrar jag om någon har något tips om någon annan lite snabbare serviceverkstad, gärna i närheten av Linköping.

Alternativt om någon vet om man enkelt kan fixa det själv. Misstänker att det bara är någon justering av trögheten i mekanismen.

Garantin har gått ut.

Var ute för ungefär samma problem.Gick ej att finjustera skärpan manuellt.Focusringen hängde sej vid vissa tillfällen.Focusringen kunde stanna kvar vid tex oändligt .Fungerade ibland.Autofocusen fungerade dock normalt .Skickade in den till RCC Mölndal som konstaterade att focusmotorn inte fungerade som den skulle.Bytte ut den samt diverse justeringar.4400 kronor.Hälsningar Anders

Det jag själv råkat ut för i sådana sammanhang är att någon skruv lossnar under fokus- eller zoomringen, där sådan finns. Det brukar gå att fixa genom att kränga av gummiringen och så dra åt skruven genom några av de hål i ringen som är tänkta för det....

Krängde av ringen och hittade två små skruvar. Dessa verkar dock inte vara justeringsskruvar utan någon slags monteringsdetalj. De löst inte mitt problem i alla fall. Tack för tipset i alla fall!

Var ute för ungefär samma problem.Gick ej att finjustera skärpan manuellt.Focusringen hängde sej vid vissa tillfällen.Focusringen kunde stanna kvar vid tex oändligt .Fungerade ibland.Autofocusen fungerade dock normalt .Skickade in den till RCC Mölndal som konstaterade att focusmotorn inte fungerade som den skulle.Bytte ut den samt diverse justeringar.4400 kronor.Hälsningar Anders

4400! Det borde ju inte ha varit motorn om autofokus fungerade. Låter i övrigt som samma problem även om min fokus bruka stanna mitt på skalan tills man rycker lite extra i fokusringen. Jag får känslan av lite glapp bara, men vad vet väl jag...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar