Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

glödlampsljus problem

Produkter
(logga in för att koppla)

Oscar

Aktiv medlem
Om jag tagit bilder inomhus och fått starkt gulorangt färgstick. Hur kan jag enklast fixa detta i efterhand i PS?

Hitta en yta som du vet vilken färg den ska ha i bilden (t ex en vit eller grå) och kompensera skillnaderna i färgen genom att lägga ett nivå lager över bilden och se till så den vita eller grå ytan har lika myket av de tre grundfärgerna i styrka.

Öppna bilden i Photoshop.
Klicka på menyn Bild, ställ in, Nivåer, Nu ser du 3st så kallade pipetter, markera den mittersta pipettern = "grå" och peka med muspekaren på någon yta i bilden du vet skall ha en grå färg, När du har hittat det som verkar neutralast klickar du på OK.

jag brukar göra såhär:

Ta upp Levels (Ctrl + L).
Dubbelklicka på den mellersta pipetten.
Hitta en yta i bilden som du vet är vit. Klicka på den.
Sätt Saturation (S:) på den upphämtade färgen till 0. Du får då en grå färg.
Tryck OK.
Tryck på samma vita yta med pipetten.
PS fixar färgen. Klart!

resultatet brukar bli ganska bra. här är ett exempel: http://upl.mine.nu/uplfolders/upload2/vitbalans.jpg

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar