Annons

GitzoStativ till EF 4002,8 II

Produkter
(logga in för att koppla)

adrian.s

Ny medlem
Hej vi har en 400 2,8 på jobbet. Då vi mest jobbar med video har vi en massa videostativ.
Då vi fik hem objektivet hadde dom skickat med ett gimbal huvud, men det kan vi inte montera på något av videostativerna utan adapter.
Vi vill nu beställa ett rejält stativ från Gitzo, Tror det bliver ett systematic. Men skall det vara serie 3,4 eller 5?? Finns det andra märken matchar Gizo på kvaliteten, är dom billigare?

Jag har plåtat ett par timmar med objektivet på videostativ, det funkar rätt bra. Men är det värt att köpa ett fotostativ och sätta på gimbalen?

Jag har en 75 mm kula monterad på mitt gimbalhuvud som jag använder med 400/2,8 och 800/5,6, så på så sätt går det att använda med ett videostativ.

Jag har ett series 3 kolfiber-stativ från Gitzo. Tycker inte att det behövs mer, men jag hade nog ändå köpt series 4 nästa gång.

Beror väl på hur tungt du vill bära. Skiljer inte jättemycket i vikt mellan Serie 3 jämfört med serie 4. Däremot så blir väl serie 3 lite smidigare om det skall utföras fotojobb med mindre optik också. Jag har 3532 LSV tror att den är uppgraderad till 3533 LSV. Tycker mitt stativ är väldigt stadigt och den fixar ju både tyngre kameror och tyngre optik om det skulle behövas

Jag har en 75 mm kula monterad på mitt gimbalhuvud som jag använder med 400/2,8 och 800/5,6, så på så sätt går det att använda med ett videostativ.

Jag har ett series 3 kolfiber-stativ från Gitzo. Tycker inte att det behövs mer, men jag hade nog ändå köpt series 4 nästa gång.

Tackar för svar.
Jag tänkte just på den 75mm Manfrotto halfball som jag hittade på B&H. Då skulle vi kunna använda ett gammalt Manfrotto stativ, det är inte så tungt som dom andra. Men videostativet har inga fasta klik till benvinkeln som jag har provat på fotostativ plus att det är rätt slitet, så jag tänkte det blir en billig men dålig lösning. Dom andra stativerna är rätt tunga

Jag provade en 600 från Nikon i några dagar, killen vi lånade av hadde ett Wimberly på sitt Gitzo. Det funkade rätt bra, det var lätt att flytta sig. Vet inte vilken serie Gitzo han hadde, men om du kør med 800/5,6 på en 3 serie så behöver jag inte gå upp i 4 eller 5 serien.
Vad gör Gimbalen bättre/sämre än videohuvud när vi pratar foto

Vad gör Gimbalen bättre/sämre än videohuvud när vi pratar foto

Ett gimbalhuvud gör att kameran och objektivet rör sig kring kombinationens tyngdpunkt. Det gör det väldigt lätt och smidigt att manövrera kombinationen. Du kan hålla kameran och röra den på att normalt sätt, men med stativets stabilitet som hjälp. Ett videohuvud blir klumpigare att manövrera.

ANNONS