Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gitzo vs Benro

Produkter
(logga in för att koppla)

Palletheking

Aktiv medlem
Hej alla! Har en undran över olika stativ. Gitzo har alltid varit nummer ett för mig, men har sett att Benro har en himla massa modeller. Är de bra eller enbart en sämre kopia. Ägde för några år sedan en av deras dyrare kulleder, vilken var riktigt dålig. Gick inte att låsa helt o hållet. Några med erfarenheter av bägge märkena. Benro är ju klart billigare. Tipsa gärna om bra alternativ till Gitzo eller Benro också. Jag söker som vanligt absolut kvalitet.

Om du är ute efter absolut kvalité så känner du antagligen till Really Right Stuff? Men eftersom du frågar på Benro, så tvivlar jag lite beträffande hur absolut kvalité du söker.

Det finns bra svenska stativ också, som heter Stabil.

Jag frågade om Benro för att jag inte vet hur de står sig mot Gitzo. Har haft ett Gitzo systematic med en RRS BH 55 och Optipods plattor o fäste. Stabil är ju fina stativ men kräver skötsel plus att de är tunga. Men du anser alltså att Benro inte är bra grejer. Anledningen till min tråd är ju att få reda på om det finns billigare alternativ till Gitzo som jag vet är riktigt bra grejer.

Nja, det var väl närmast graderna av "absolut".

Det jag inte gillar med Benro är egentligen bara benlåsen som är ganska lätta att göra fel med, så att de sedan inte funkar, och då kan det vara ett elände att försöka få ihop dem igen. Om man aldrig skruvar för långt får man inte såna problem. Det var främst vad som fick mig att avstå från köp när det var extrapris... Jag har ett par Gitzo av aluminium, men de är ju ganska tunga, så jag hade gärna sett något lättare, men jag såg inte Benro som ett bra alternativ för mig.

Nja, det var väl närmast graderna av "absolut".

Det jag inte gillar med Benro är egentligen bara benlåsen som är ganska lätta att göra fel med, så att de sedan inte funkar, och då kan det vara ett elände att försöka få ihop dem igen. Om man aldrig skruvar för långt får man inte såna problem. Det var främst vad som fick mig att avstå från köp när det var extrapris... Jag har ett par Gitzo av aluminium, men de är ju ganska tunga, så jag hade gärna sett något lättare, men jag såg inte Benro som ett bra alternativ för mig.
Ok, tack. Bra att veta. Då känns inte Benro som ett alternativ längre. Om ingen annan har något superförslag så får det väl kanske bli ett Gitzo kolfiber eller Basalt framöver.

jag kör denna kulled är riktigt bra nyper fast stenhårt o släden gör det super enkelt o snabbt att ändra mellan liggande o stående bild
http://webshop.goecker.se/product/REALLY-BH40LRII
stativ kör jag detta fast jag köpte mitt från Hegethorn.Är stadigt o riktigt bra.
http://webshop.goecker.se/product/GITGT2541G

En BH 40 har jag nästan bestämt mig för. Blir väl troligen en Gitzo igen. De är ju väldigt bra. Kanske kan spara ett par tusen på att ta någon av basalt-modellerna.

Jag har ett antal Benro produkter, kulled, stativ och Gimbal. För mej är valet enkelt, jag är helt nöjd med Benro, inga problem över huvud taget och så kostar dom bara halva priset.
mvh Lennart

Jag har både Benro och Gitzo med RRS-kulleder och Optipod-plattor. Benro är definitivt prisvärda och inte bara en billig kopia, men är man van vid Gitzo är det rätt uppenbart att när det gäller absolut kvalité ligger de inte i samma klass. Dock kostar ett Gitzo som sagt 50-100 % mer så om man är beredd att betala det är ju upp till var och en. Om det bara är stabilitet som gäller kanske man kan köpa ett Benro i storleken över det Gitzo man skulle ha köpt och få högre vikt och högre höjd för lägre pris. Inte så kul om man ska bära runt förstås.

Benros kulleder har inte jag heller goda erfarenheter av, men vad jag förstår är de nya serierna bättre.

Kombos

Jag är väldigt nöjd med velbons kolfiberserie som jag kombinerar med benros gimbalhuvud. Långt mindre än halva priset jämfört med gitzo + wimberley. Har kört ett par år nu med bara positiva erfarenheter!.

Velbons Sherpa Pro brukar kallas för "Poor mans Gitzo". Vilket inte på något sätt innebär sämre kvalitet. De har något som de kallar för "Inner jut pipe", vilket gör dessa stativ avsevärt stabilare än alla konkurrerande stativ jag jämfört dem med.

Köpte själv Velbon CF-630 Sherpa Pro kolfiberstativ när de sålde ut dessa för bara 2.500 kr, pga att det kom ut en ny modell (kostar 4.000).

CF-630 har ungefär samma storlek som Manfrotto 055 (vilket förmodligen är världens mest sålda stativ till fotoentusiaster). Men det är VÄLDIGT mycket stabilare (typ fem gånger stabilare), trots att det är nästan 1 kg lättare...

Efter att jag köpt CF-630 har jag inte rört mitt 055-stativ.
.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar