Annons

Gitzo Explorer och växelhuvud

Produkter
(logga in för att koppla)

Bjarne

Aktiv medlem
Jag har ett Gitzo Explorer-stativ med ett enklare Manfrotto kulhuvud, som jag vill byta ut. För er som inte känner till Explorer-stativet, kan jag säga att det har fritt vinklingsbara ben och en mittpelare som sitter vid sidan om mitten och kan ställas i vilken vinkel som helst.

Först hade jag tänkt mig ett nytt kulhuvud, typ Manfrotto 468 eller så. Sedan blev jag lite sugen på ett växelhuvud på grund av möjligheten att finjustera inställningen, t.ex. Manfrotto 410. Nu är det ju så att dessa kan ställas mellan -30 och +90 grader i sidled, och det kan ju hända att jag har mittpelaren stående i typ 45°. Då funkar det om det lutar åt ena hållet, men inte åt andra. Man kan ju vända kameran baklänges på huvudet och vrida det 180° för att lösa problemet, men det blir lite onödigt pyssel som tar tid. Det är i och för sig inte så ofta jag har mittpelaren lutande, men det händer.

Är det någon som har erfarenhet av kombinationen växelhuvud och Explorer-stativet? Några råd om jag skall fortsätta med kulled eller testa växelhuvud? Kombinationen kulled och finjustering med rattar finns väl inte?

Man rekommenderar i och för sig Gitzos "off-center" kulhuvud till Explorer, men jag kan inte se att man vinner något på det jämfört med en vanlig kulled.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.